Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

Serie - parallel schakeling LED

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Lichteffecten
Auteur Bericht
cuypersk

BerichtGeplaatst: Do 14 Sep 2017, 15:53    Onderwerp: Serie - parallel schakeling LED Reageer met quote

In de praktijk kom ik vaak led schakelingen tegen waar er LED's serie/parallel geschakeld worden achter een constante stroombron.
Zie figuur als voorbeeld.
Het in serie plaatsen is op zich geen probleem zolang de spanning voldoende hoog.
Bij het parallel plaatsen heb altijd gedacht dat dit niet mocht omdat de stroom niet altijd evenredig verdeeld wordt onder de verschillende LED's.
...Of kan het geen kwaad als de gebruikte diodes (LED's) 100% identiek zijn Question

series-parallel-300x216.jpg

series-parallel-300x216.jpg - 275 keer

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
smd_lover
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Vr 15 Sep 2017, 9:13    Onderwerp: Reageer met quote

Bij deze 'power' leds vind ik het niet netjes. Als er 1 stuk gaat of er is een slechte verbinding, dan krijgen de 6 overgebleven leds veel te veel stroom.
cuypersk

BerichtGeplaatst: Vr 15 Sep 2017, 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

smd_lover schreef:
Bij deze 'power' leds vind ik het niet netjes. Als er 1 stuk gaat of er is een slechte verbinding, dan krijgen de 6 overgebleven leds veel te veel stroom.

Vind ik ook, maar dat is net de reden dat parallel schakelen problemen geeft.

Misschien worden de LED groepen parallel gezet omdat de uitgaande spanning niet hoog genoeg is om alles in serie te zetten?
Naar boven
J. - J.

BerichtGeplaatst: Za 16 Sep 2017, 12:56    Onderwerp: Re: Serie - parallel schakeling LED Reageer met quote

Nu we het toch er over hebben, ik wil een 1 W. ledbar maken [3,2 V 350 Ma] met een 12 V adapter.
Nu kan ik dus 3 leds in serie met een weerstand maken en div. parallel schakelen, maar om de precieze weerstand te verkrijgen, dat valt niet mee [6,9 Ohm] Als ik een ledbar zie, dan zie ik die met div. dingen er tussen, of men moet cc drivers gebruiken.
Kan ik dan niet gewoon 4 in serie maken en genoegen nemen met 0,2 W per led minder spanning?
Ben ik nou zo slim, of zie ik dat te simpel, want of ik nou niet zo'n precieze weerstand gebruik, of niet zo'n precieze voltage, toch?[/img]

Led.jpg

Led.jpg - 203 keer

Naar boven
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Lichteffecten Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: