Serie - parallel schakeling LED

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cuypersk
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 21:52
Locatie: Vlaams Brabant . .

Serie - parallel schakeling LED

Bericht door cuypersk »

In de praktijk kom ik vaak led schakelingen tegen waar er LED's serie/parallel geschakeld worden achter een constante stroombron.
Zie figuur als voorbeeld.
Het in serie plaatsen is op zich geen probleem zolang de spanning voldoende hoog.
Bij het parallel plaatsen heb altijd gedacht dat dit niet mocht omdat de stroom niet altijd evenredig verdeeld wordt onder de verschillende LED's.
...Of kan het geen kwaad als de gebruikte diodes (LED's) 100% identiek zijn :?:
Bijlagen
series-parallel-300x216.jpg
series-parallel-300x216.jpg (16.1 KiB) 10739 keer bekeken
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Bij deze 'power' leds vind ik het niet netjes. Als er 1 stuk gaat of er is een slechte verbinding, dan krijgen de 6 overgebleven leds veel te veel stroom.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Gebruikersavatar
cuypersk
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 21:52
Locatie: Vlaams Brabant . .

Bericht door cuypersk »

smd_lover schreef:Bij deze 'power' leds vind ik het niet netjes. Als er 1 stuk gaat of er is een slechte verbinding, dan krijgen de 6 overgebleven leds veel te veel stroom.
Vind ik ook, maar dat is net de reden dat parallel schakelen problemen geeft.

Misschien worden de LED groepen parallel gezet omdat de uitgaande spanning niet hoog genoeg is om alles in serie te zetten?
J. - J.
Berichten: 1
Lid geworden op: za 16 sep 2017, 12:12

Re: Serie - parallel schakeling LED

Bericht door J. - J. »

Nu we het toch er over hebben, ik wil een 1 W. ledbar maken [3,2 V 350 Ma] met een 12 V adapter.
Nu kan ik dus 3 leds in serie met een weerstand maken en div. parallel schakelen, maar om de precieze weerstand te verkrijgen, dat valt niet mee [6,9 Ohm] Als ik een ledbar zie, dan zie ik die met div. dingen er tussen, of men moet cc drivers gebruiken.
Kan ik dan niet gewoon 4 in serie maken en genoegen nemen met 0,2 W per led minder spanning?
Ben ik nou zo slim, of zie ik dat te simpel, want of ik nou niet zo'n precieze weerstand gebruik, of niet zo'n precieze voltage, toch?[/img]
Bijlagen
Led.jpg
Led.jpg (314.06 KiB) 10667 keer bekeken
Plaats reactie