Geen spanning op uitgang halogeen dimmer

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
ElektraMark
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 9:27

Geen spanning op uitgang halogeen dimmer

Bericht door ElektraMark »

Ik ben een redelijke elektronica beginner met de ambitie om hier een stuk beter in te
worden. Met name voor het repareren van allerlei huis-tuin-en-keuken elektronica
maar ook om er van te leren. Zo heb ik het laatste jaar al heel wat apparatuur weer
werkend gekregen.

Nu ben ik al een tijdje aan het stoeien met een halogeen dimmer voor zo'n staande
vloerlamp. Op deze dimmer zitten twee circuits op 1 printplaatje: het primaire circuit
dimt de hoofdlamp van 230VAC en het secundaire circuit dimt een soort leeslampje
van 12VAC (20 tot 50W). Beide zijn halogeen lampjes.

Het primaire circuit is niets mis mee maar het secundaire circuit werkt niet meer. Op de
uitgang van dit circuit meet ik geen spanning.

Nu heb ik al alle componenten in-circuit zo goed mogelijk nagemeten en de
componenten die het vaakst stuk gaan bij dit soort dimmers (de transistors) eruit
gesoldeerd en ook nagemeten. Alles lijkt echter goed.

Ik heb een schema van het secundaire circuit bijgesloten (zie attachment).

Als ik het circuit onder spanning zet en het voltage vanaf de ingang stap voor stap
nameet dan valt op dat ik na de diodebrug (een bruggelijkrichter?) alleen nog maar
maximaal 125VAC meet. Op dit punt meet ik wel zo'n 300VDC.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Waarom zit er eigenlijk een bruggelijkrichter op dit circuit? Een bruggelijkrichter is toch
alleen voor het omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom en zowel de ingang als
uitgang zijn toch wisselstroom?!
Bijlagen
JN2350L.png
JN2350L.png (18.53 KiB) 7179 keer bekeken
Plaats reactie