Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

Elektromotor (220V) aansluiten op 230 Volt

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen
Auteur Bericht
Robbiedoes

BerichtGeplaatst: Za 14 Okt 2017, 12:57    Onderwerp: Elektromotor (220V) aansluiten op 230 Volt Reageer met quote

Ik heb een oude elektromotor gevonden, waarvan ik geen flauw benul heb waar die oorspronkelijk vandaan komt. Misschien dat iemand hier een dergelijke elektromotor herkent.
De benodigde spanning is 220V, zie specificaties op de bovenkant. De vraag is dan ook of ik deze direct kan aansluiten op 230V zonder enige problemen. Er zitten 2 aansluitingen op, maakt het daarbij nog uit in welke volgorde ik de fase en nul aansluit?

Linksboven: specificaties van de elektromotor, rechtsboven: draden onder de motor, onder: twee aansluitingen
compositie.jpg

compositie.jpg - 210 keer

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
smd_lover
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Zo 15 Okt 2017, 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Je mag die gewoon op 230V aansluiten. Het verschil is heel klein.
Robbiedoes

BerichtGeplaatst: Do 26 Okt 2017, 13:37    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je reactie smd_lover. Ik heb de elektromotor aangesloten op 230 volt en dat werkte prima. Als ik door de gleuven naar de spoel kijk zie ik wel wat vonken, maar dat schijnt wel gebruikelijk te zijn bij oudere elektromotoren. Echter wordt de elektromotor erg warm en op een gegeven moment kun je je verbranden als je de bovenkant wat langer vasthoudt. Zou dit te maken hebben met het hogere voltage en dat daardoor meer warmte gegeneerd wordt? Zou ik met een condensator een soort spanningsverdeler kunnen maken om het voltage wat te verlagen en hoe zou ik dat moeten doen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
smd_lover
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Do 26 Okt 2017, 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dat motortje is maar 11 (!) Watt. Dus als de tandwielbak een beetje zwaar loopt zit je al aan dat vermogen Razz
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: