Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online
 


 
volledig elektronische gestuurde variabele versnellingsbak

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen
Auteur Bericht
Harry Vink



Geregistreerd op: 18-2-2018
Berichten: 3
Woonplaats: Gelselaar

BerichtGeplaatst: Zo 18 Feb 2018, 12:08    Onderwerp: volledig elektronische gestuurde variabele versnellingsbak Reageer met quote

Hallo,

Voor met name de rc modelbouw heb ik een volautomatische variabele versnellingsbak ontwikkeld. Dit prototype is technisch klaar maar het 2e gedeelte van de gehele werking is dat de bak volledig elektronisch gestuurd dient te worden.
Het toerental van de ingaande as van de versnellingsbak moet gemeten worden en met die gegevens dient de servo aangestuurd te worden, die de "rem" op de variabele versnellingsbak bediend.
Korte uitleg van de variabele versnellingsbak:
In de bak zit een soort differentieel (zelfde principe als een achteras van een auto) die met een rem bediend kan worden.
Staat de servo in de "ruststand" dan staat het diff op de rem. Als de aandrijfmotor draait, is het toerental van de ingaande as het zelfde als de uitgaande as.
Voorbeeld uit de praktijk:
Een mogelijkheid om deze bak te gebruiken is bij rc powerboaten. Deze boten hebben allemaal 1 rechtstreekse as van de motor die de prop (schroef) aan drijft. Er zijn veel verschillende factoren die de snelheid van de boot kunnen beïnvloeden, denk aan wind/stroming voor of tegen, helder of troebel water enzv. Vaak wordt er een prop gekozen waarmee de boot gemiddeld het beste presteert... Hier wil ik verandering in brengen!
Voorbeeld van wat ik graag zie gebeuren:
Stel een motor van een powerboat heeft een max toerental van 40000/min. Als het toerental (in vol gas positie, knuppel op de zender helemaal naar voren) tijdens het racen onder de 39000 rpm/min komt, dan pas moet de elektronica zijn werk doen.
Deze moet de servo aansturen om het diff te late slippen zodat er een vertraging ontstaat. De elektronica moet er dus voor zorgen dat in vol gas positie het toerental altijd boven de 39000 rpm/min blijft.
Alles minder als de vol gas positie van de zender hoeft de elektronica niets te regelen, en staat de servo dus in de ruststand en dus het diff op de rem.

Graag ontvang ik alle hulp zowel bij het bedenken van een oplossing alsmede het maken van de benodigde onderdelen. Ik heb namelijk geen verstand van Arduino/microcontroller enzv.

Met vriendelijke groeten,
Harry
[/img]




Test opstelling
20180131_122709 - kopie.jpg

20180131_122709 - kopie.jpg - 1171 keer

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
smd_lover
Moderator
Moderator


Geregistreerd op: 24-3-2009
Berichten: 1601
Woonplaats: prov Groningen.

BerichtGeplaatst: Zo 18 Feb 2018, 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

Wat gebeurd er mechanisch als de bak 'half' op de rem staat?
Of zijn er maar 2 standen, rem of geen rem?
_________________
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harry Vink



Geregistreerd op: 18-2-2018
Berichten: 3
Woonplaats: Gelselaar

BerichtGeplaatst: Zo 18 Feb 2018, 17:35    Onderwerp: Reageer met quote

Als de bak "half" op de rem staat ontstaat er een grote vertraging.
Volledig op de rem (ruststand) is de overbrenging gewoon 1 op 1, door de rem iets of veel los te laten onstaat er een kleine of grotere vertraging.
Je kan dus met de rem het diff veel of weinig laten slippen.
De vertraging is dus eindeloos...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
smd_lover
Moderator
Moderator


Geregistreerd op: 24-3-2009
Berichten: 1601
Woonplaats: prov Groningen.

BerichtGeplaatst: Ma 19 Feb 2018, 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

Dit heeft iemand al eens gemaakt een paar jaar geleden.

Maar een rem impliceert slip en dus warmteproductie en verliezen? Lijkt me zonde.
_________________
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harry Vink



Geregistreerd op: 18-2-2018
Berichten: 3
Woonplaats: Gelselaar

BerichtGeplaatst: Ma 19 Feb 2018, 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

Die iemand ben ik zelf waarschijnlijk... Ik ben met dit concept al jaren bezig en heb al eerder geprobeerd hulp te krijgen.
Van warmteproductie is bijna geen sprake want de slip hoeft nihil te zijn om een vertraging te krijgen.
Ben er van overtuigd dat dit gaat werken mits het met de juiste elektronica samenwerkt.
Ik zat zelf te denken aan lichtsluis toerenteller op de inputkant van de bak die het toerental meet. Met het elektronische gedeelte heb ik echt alle hulp nodig want ik kan geen arduino programmeren enzv.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dit forum


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group and phpBB SEO