Veiligheid led lampen

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Infobot
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 okt 2012, 15:02

Veiligheid led lampen

Bericht door Infobot »

Het is zo dat ouderwetse gloeilampen kunnen exploderen, dat heb ik nu een paar keer meegemaakt met lampen die geschikt waren voor de gebruikte armaturen. Het exploderen kan bijvoorbeeld gebeuren als er een vonk ontstaat in de lamp als gevolg van de gloeidraad die dun geworden is. Het heeft ook te maken met een zekere hoeveelheid gas die aanwezig is in een gloeilamp. Verschrikkelijke rampen zouden kunnen gebeuren als gevolg van zo'n explosie, het glas schiet echt alle kanten op en het is dun scherp glas.

Nu wil ik led verlichting gaan gebruiken en heb gelezen dat sommige filament lampen ook van glas zijn en ook gevuld zijn met een soort gas.

Wat is nu een zo veilig mogelijke led lamp wat betreft het ontploffen?
Is een led lamp met kleine ledjes minder gevaarlijk dan een filament lamp waar soms gas in zit?
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Bekijk de video in deze thread van het AAC:
https://forum.allaboutcircuits.com/thre ... st-1106003

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Infobot
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 okt 2012, 15:02

Bericht door Infobot »

Door zo'n film ziet het er allemaal heel erg veilig uit, maar of dat nu echt zo is.
Ik heb gezien dat led filament lampen ook kleine ledjes zijn en ze vormen samen een gloeidraad een filament. Maar je hebt ook led lampen met een stuk of 10 tot 20 ledjes in totaal.

Welke van die 2 is nu veiliger?
Plaats reactie