Schakelen van microfooningang door spraak

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
Roel Bergers
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 mei 2003, 20:24

Schakelen van microfooningang door spraak

Bericht door Roel Bergers »

Hallo electronicaliefhebbers en kenners,

Ik ben in het bezit van een intercomsysteem (Terratrip) dat ik in een
open sportauto gebruik om te communiceren met mijn passagier. Het
nadeel van dit systeem is dat er een permanente verbinding is(geeft
wat ruis), ook als er niet gesproken wordt. Ik weet dat de meest
kostbare en professionele intercomsystemen de microfoon pas
inschakelen als er gesproken wordt. Weet iemand van jullie of dit
soort schakeling bestaat zodat ik deze tussen microfoon en versterker
kan monteren?

bijvoorbaat dank,

Roel.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

De schakeling bestaat zeker want zij is volgens u in duurdere uitvoeringen aanwezig.
Bij de electronica hobbyisten is zij bekend als "KLAPlicht" of iets dergelijks. (licht gaat aan / of uit / als men in de handen klapt)
De hogergenoemde schakeling is zelfs simpel en op zijn eigen dus geen probleem, wel de koppeling met uw systeem.
Er zullen wel een aantal specifieke wensen zijn die een volledig nieuw ontwerp vragen.
Ik dacht aan volgende specifieke eisen:
- voeding: accuspanning van een auto
- Microfoons ( er zijn er twee) worden ingeschakeld bij spraak - alternatief: luidsprekers inschakelen
- Microfoons worden uitgeschakeld na ..... seconden geen spraak
- De schakeling moet de microfoons gebruiken van het intercomsysteem
- Het systeem moet storingsvrij werken en het aantal verbindingen moeten tot het absoluut minimum beperkt worden.

Uit het bovenstaande blijkt dat een kant en klare oplossing (kit) niet tot de mogelijkheden behoort. Ik heb zelfs nooit een schakeling gezien in die richting. Het wordt dus ontwerpen en testen.

Ik wil mee helpen om zo een schakeling te ontwikkelen, maar u moet ze maken en testen. Akkoord? Laat iets weten.

NB: denk eerst eens na hoe u de verbindingen gaat realiseren tussen de beide schakelingen
Roel Bergers
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 mei 2003, 20:24

Bericht door Roel Bergers »

Beste muizeke,

Allereerst hartelijk dank voor uw reactie. Ik neem het aanbod van u om mee te helpen een schakeling te ontwikkelen héél graag aan. Het bouwen van de schakeling en het testen daarvan vormt voor mij geen probleem. Voor het ontwerpen van zo'n schakeling heb ik echter niet de kennis in huis, ik heb een fijnmechanische achtergrond en geen electronische.

Wat betreft de uitvoering:
Ik wil de nieuw te ontwerpen/bouwen schakeling in één behuizing met de intercomversterker bouwen. Als de schakeling niet in de bestaande intercombehuizing past ga ik op zoek naar een passende behuizing. Deze behuizing wordt tussen de de stoelen gemonteerd om alle bekabeling naar beide headsets zo kort mogelijk te houden.

Na het lezen van uw reactie lijkt het mij het beste om de luidsprekers te schakelen in plaats van de microfoons. Ruis, eventueel voortgebracht door de versterkerschakeling, wordt zo volledig uitgeschakeld. Ik weet overigens niet of de ruis op het systeem van de microfoontjes of van de versterker zelf komt. Ik zal dit proberen te achterhalen.

Het systeem moet inderdaad gevoed worden met 12V gelijkspanning.

Wat het uitschakelen betreft zou het mooi zijn als dit na een paar seconden 'stilte' plaats vindt. Van absolute stilte is echter nooit sprake omdat er open gereden wordt. Er is dus altijd wat windgeruis aanwezig.
Ik stel mij zo voor dat het inschakelniveau enigzins instelbaar moet zijn

Ik heb zojuist een foto van het systeem gemaakt zoals het er nu uitziet.
Ik zal deze naar uw prive mail verzenden.

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

groet,
Roel.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

De schakeling zelf zal geen al te groot probleem vormen maar deze dient afgesteld op de eigenschappen van de intercom.

- Het ingangssignaal voor mijn schakeling wordt best afgenomen aan de luidsprekers, dus graag bijkomende gegevens over dat koptelefoonsignaal.
Maximale uitgangsspanning?
Draagspanning van het signaal? Rond de helft van de voedingsspanning ( voorbeeld van uitgangsspanning max 9V- min 3V ) of rond de massa ( voor dit laatste is er volgens mij een negatieve hulpspanning nodig ). Is te meten met een oscilloscoop.

- Heeft u een schema van de intercom? Zou gemakkelijk zijn.

- Heeft u een handleiding? Daar staan soms ook relevante gegevens in zoals uitgangsvermogen enz.

- Voor het uitschakelen van het geluid had ik gaarne een electronische schakelaar gebruikt. De 4066, de meest courante, heeft in gesloten toestand echter een weerstand van ongeveer 100 ohm en kan dus niet in line met de luidsprekers geschakeld worden.
Anderzijds moet de schakelaar geplaatst worden achter de signaalafnameplaats, anders is er geen inschakelsignaal meer.
Suggesties? Komt er niets bruikbaars uit de bus dan is het gebruik van een relais het laatste hulpmiddel (vervelend geklik).
Roel Bergers
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 mei 2003, 20:24

Bericht door Roel Bergers »

>>- Het ingangssignaal voor mijn schakeling wordt best afgenomen aan de luidsprekers, dus graag bijkomende gegevens over dat koptelefoonsignaal. Maximale uitgangsspanning? <<
Maximale uitgansspanning die ik meet is 1,5V wisselspanning. Volumeknop voluit en spraak luid en dicht in microfoon.

>>Draagspanning van het signaal? Rond de helft van de voedingsspanning ( voorbeeld van uitgangsspanning max 9V- min 3V ) of rond de massa ( voor dit laatste is er volgens mij een negatieve hulpspanning nodig ). Is te meten met een oscilloscoop. <<
Door mij gebrek aan electronische kennis begrijp ik de vraag niet geheel vrees ik. Als we het over een draagspanning hebben, hebben we het dan over een gelijkspanning die meetbaar zou moeten zijn op de luidsprekeruitgang, of is dit de gelijkspanningscomponent die ik meet over de microfoonaansluiting? Zodra ik de intercom aanzet is er over deze microfoonaansluitng een gelijkspanning meetbaar van 2,4V. De maximale wisselspanning die ik op deze aansluiting meet is 0,1V bij luide spraak in de microfoon.

>>- Heeft u een schema van de intercom? Zou gemakkelijk zijn.<<
Nee, helaas geen schema. Ik zou wel een poging kunnen doen om een schema te tekenen. Ik moet dan echter de behuizing openbreken omdat deze, zoals het zich nu laat aanzien, is dichtgelijmd.

- Heeft u een handleiding? Daar staan soms ook relevante gegevens in zoals uitgangsvermogen enz.
Ook geen handleiding aanwezig.

>>- Voor het uitschakelen van het geluid had ik gaarne een electronische schakelaar gebruikt. De 4066, de meest courante, heeft in gesloten toestand echter een weerstand van ongeveer 100 ohm en kan dus niet in line met de luidsprekers geschakeld worden.
Anderzijds moet de schakelaar geplaatst worden achter de signaalafnameplaats, anders is er geen inschakelsignaal meer.
Suggesties? Komt er niets bruikbaars uit de bus dan is het gebruik van een relais het laatste hulpmiddel (vervelend geklik).<<
Waarom is het niet mogelijk om een weerstand van 100 ohm in line te plaatsen? Blijft er dan geen signaal over voor het speakerelement?
Ik denk dat het geklik van eventueel te gebruiken relais niet hoorbaar is. De headsets van Peltor geven een dusdanig goede demping dat dit niet waarneembaar zal zijn.
Ik vraag me wel af of de schakelsnelheid geen probleem zal opleveren. Ik heb geen idee hoe snel een relais schakeld.

bedankt zover,
Roel.
Roel Bergers
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 mei 2003, 20:24

Bericht door Roel Bergers »

!!Foutje gemaakt!!
De gelijkspanning die ik op de microfooningang meet is bijna 5v ipv 2.4V
Ik moet nog even wennen aan het uitlezen van een scoop...
Roel.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Schakelingen maken op afstand is niet gemakkelijk, maar moeilijk gaat ook. Laten we in het vervolg proberen bondig en duidelijk te zijn. Voor de uitwerking van deze schakeling is het noodzakelijk dat de in- en output gegevens volledig gekend zijn. Misschien zijn enkele testen hiervoor noodzakelijk.

- Ik heb mij vergist: luidsprekersignalen hebben geen draagspanning. Sorry.

- Elektronische schakelaars werken in nanoseconden, relais in milliseconden zodat snelheid geen probleem is.
Nadelen van een relais: de grootte ( schakeling wordt liefst zo klein mogelijk gehouden voor inbouw); de benodigde stroom om het relais aan te trekken ( stroomversterker nodig); kontactdender; vervelend getik enz. Dus liever een elektronische schakelaar.

- Luidsprekers werken op wisselspanning en daarom spreekt men van een impedantie ( wisselstroomweerstand ) die gewoonlijk van de orde is van 4 tot 32 ohm. Versterkers zijn niet mijn specialiteit en ik heb dus geen enkel idee met betrekking tot de ohmse weerstand van kopluidsprekers (kls). Laten we het praktisch houden en test het volgende: schakel een weerstand van 100 ohm in serie met uw kls en laat mij weten wat resultaat dit geeft in verband met de geluidssterkte. Is deze test bevredigend zet dan een elektronische schakelaar
( 4066 ? voor gegevens hierover zie data sheet op de site http://www.semiconductors.philips.com/a ... _CNV_3.pdf ) in serie met de kls.

- Om u reeds een eerste inzicht te geven op de werking van de schakeling vind u in bijlage een blokschema , dat grotendeels gesteund is op het principe van een VU-meter voor versterkers ( laat mij weten of de verbindingen met de intercom mogelijk zijn op deze manier ? bezorg mij een tekening van de draadverbindingen tussen intercom ? kls - microfoons)
Toelichting:

--- De gelijkrichting kan enkel ? of dubbelzijdig (voorkeur) zijn ( cfr gelijkspanning maken uit wisselspanning )
--- De versterker dient ook als buffer (koppelingselement) ? versterkingsfaktor dient nog bepaald
--- De integrator geeft spanningsverhogingen snel door, maar spanningsverlagingen worden afgeremd ( afremming is instelbaar / is een maat voor de uitschakeltijd van de luidsprekers na spraakstilte ). De afremming zal door tests moeten bepaald worden: de belangrijkste factoren hiervoor zijn de spraaksterkte ( die liefst constant is ) en de (aanvaardbare) dode tijden ( liefst zo kort mogelijk ) tussen de gesproken zinnen.
--- De comparator geeft het bevel tot in of uitschakeling van de luidsprekers ( level is instelbaar en moet juist boven het ruisniveau ? of deze van de achtergrondgeluiden - liggen )
--- De schema?s met het spanningsverloop (grafieken) spreken voor zichzelf ( zijn zeer eenvoudig gehouden )
1ste grafiek: ingangssignaal
2de grafiek: gelijkgericht ingangsignaal
Stippellijn: integratorspanning
V: omkipspanning ( level voor in en uitschakelen luidsprekers )

NB: Blokschema is nog niet definitief. Omdat de ingangsspanning van de schakeling een wisselspanning is en omdat het aangewezen is met een enkele voedingsspanning (12V) te werken moet er eerst gelijkgericht worden en daarna versterkt. De versterker zal dus spanningen zeer dicht bij het nulpotentiaal moeten kunnen verwerken ( signaal is max 1,5 V) en dit is volledig uit te testen.
Dit kan vermeden worden ofwel door te werken met een dubbele voedingsspanning ( het maken van een negatieve hulpspanning is geen enkel probleem; er kan dan eerst versterkt worden en daarna gelijkgericht; schakeling kan deels overgenomen worden uit bestaande en geteste projecten) ofwel door in de intercom een signaal af te takken met draaggolf.
Graag uw mening.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de negatieve hulpspanning: de intercom kan dus volledig intact blijven.
Bijlagen
blokschema.gif
blokschema.gif (15.01 KiB) 28900 keer bekeken
Roel Bergers
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 mei 2003, 20:24

Bericht door Roel Bergers »

Ik ga morgen op pad om een weerstand van 100 ohm te kopen om de kls-test uit te voeren. In mijn stad is er helaas geen onderdelenleverancier, ik moet er verder voor op pad.

Het concept zoals u dat presenteerd voldoet naar mijn idee volledig aan mijn wensen. De schakeling kan in de intercombehuizing (het zij de bestaande behuizing of een nieuw te kiezen) worden ingebouwd en de verbindingen in het uitgaande luidsprekersignaal zijn eenvoudig te maken. Op de bijgevoegde foto zijn aansluitingen te zien:

Zwart- 0
Wit- uitgang naar kls
Rood- ingang microfoonsignaal

De headsets zijn losneembaar van de intercomversterker door middel van een 6.35mm stereo jackplug.

Mijn voorkeur gaat uit naar de optie om te werken met een dubbele voedingsspanning, enkel en alleen omdat hierdoor volgens uw zeggen geen ingreep in de intercom zelf nodig is. Gezien mij zeer beperkte electronische kennis is dit het meest veilig.

Een herstel: het maximale uitgaaande luidsprekersignaal is 3V ipv 1,5 V. Ik heb op de scoop alleen het signaal boven de 0 uitgelezen (1,5V max.) mij op dat moment niet realiserend dat het een sinus betreft die een gelijke curve onder de 0 heeft. Learning all the time. Sorry!

Roel.
Bijlagen
Print intercom.jpg
Print intercom.jpg (118.98 KiB) 28891 keer bekeken
Roel Bergers
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 mei 2003, 20:24

Bericht door Roel Bergers »

kls met 100 omh weerstand (in serie) getest. Er blijft helaas (net) te weinig volume over. Toch relais toepassen of valt de versterkingsfactor van de versterker wellicht iets op te krikken zodat het toepassen van een electronische schakelaar wel mogelijk is? De versterker is een TDA2822M
Datablad vind u hier:
http://elve.le.ttu.ee/tsamel_www_home/d ... A2822M.pdf
Graag uw mening.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

SPRAAKONDERBREKER


De schakeling heeft een negatieve hulpspanning nodig. Voor een schema hiervan kan men terecht op: http://www.reconnsworld.com/power_voltinvert.html

A1 + A2 + A3 + A4 = het IC TL084 ( 4 operationele versterkers )
Voor de data sheet: http://us.st.com/stonline/books/pdf/docs/2301.pdf
Voor een optimale werking wordt tussen de voedingspinnen een 100n capaciteit geschakeld.

A1 doet dienst als gewone versterker met versterkingsfaktor 10 ( 100K / 10K ). Het ingangssignaal is aanpasbaar met de 250K-potentiometer.

De schakeling rond A2 en A3 voeren een dubbele gelijkrichting uit van het aangeboden wisselspanningssignaal.

De 0K74 weerstand ( 470 ohm ) zet het gelijkgerichte signaal onmiddellijk over op de capaciteit van 50 micro farad. De afladingstijd van de capaciteit ( een maat voor de toegestane stilte tussen spraak ) is regelbaar met de overeenkomstig 250K potentiometer.

De lading van de 50 micro farad capaciteit wordt gecontroleerd door A4, die de spraakonderbreking stuurt en geschakeld is als een high-level-detector (Vuit is hoog als de ingansspanning, V+, hoger is dan de referentiespanning,V- ). Het omkippunt is instelbaar met de 150K-potentiometer en zal vermoedelijk rond de 1V moeten gelegen zijn ( is afhankelijk van de versterking, de ruis en het omgevingslawaai zodat het proefondervindelijk dient bepaald).
Om het oscilleren van de spraakonderbreking ( = electronische schakelaar ) tegen te gaan is er rond de transistor 2N2222 een terugkoppelmechanisme opgebouwd. Dit zorgt ervoor dat, als de high level detector omgekipt is op bijvoorbeeld 1V, de spanning zal moeten oplopen tot bijvoorbeeld 1,3V voordat A4 terug omslaat en de spraak terug ingeschakeld wordt. De verschilspanning wordt bepaald door de 330K weerstand ( TKW = terugkoppelweerstand).
Bijlagen
Spraakonderbreker-4066.gif
Spraakonderbreker-4066.gif (24.17 KiB) 28844 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Muizeke op vr 20 jun 2003, 9:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Roel Bergers
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 mei 2003, 20:24

Bericht door Roel Bergers »

Het schema en de uitleg daarbij zijn veelbelovend! Ik zal deze week op pad gaan om de benodigde onderdelen te bemachtigen. Kan ik schakeling op een stuk experimenteerprint opbouwen en de componenten onderling met draad verbinden? Of is het noodzakelijk dat ik een print laat vervaardigen?
bedankt zover!

Roel.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Eerst de proef met de 100 ohm weerstand en de 4066.
Laat mij dan iets weten.
Zo nodig wordt het schema aangepast.
Daarna maak ik wel een print lay-out.
Alleen moet u zoeken wie het kan etsen.
Een gaatjesprint met gesoldeerde draadverbindingen behoort ook tot de mogelijkheden. Aan u de keuze.
Roel Bergers
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 mei 2003, 20:24

Bericht door Roel Bergers »

Ik ben wat in verwarring. Bedoelt u nu de proef met de 100 ohm weerstand zoals ik deze al heb uitgevoerd? Zie het bericht hierboven van woensdag 4 juni. Of moet ik nog een andere test doen?

Ik ga de schakeling in eerste instandtie op eilandjesprint bouwen. Lijkt mij het gemakkelijkst om daar nog eventueel veranderingen in aan te brengen. Als alles naar behoren werkt wil ik een print laten etsen. Wellicht is het dan fraai om de intercomschakeling gelijk te integreren in een nieuw printontwerp.
groet,
Roel.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Sorry, mijn fout. Nooit gelezen. Reden onbekend.
Toch nog graag de proef met de 4066. Hierin zitten 4 electronische schakelaars. Als u deze alle 4 in parallel zet dan is de weerstand maar 25 ohm.
Hetgeen u voorstelt voor de verwezenlijking van de schakeling lijkt mij prima.
De beslissing om een volledige nieuwe print te maken laat ik aan u over.
Het schema met een relais volgt.
Roel Bergers
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 mei 2003, 20:24

Bericht door Roel Bergers »

Bedankt! Ik ga morgen op pad voor de benodigde onderdelen.
Voor mijn gevoel moet het met 4 parallel geschakelde schakelaars in de 4066, totale weerstand 25 ohm, wel lukken. Ik zal nog eerst een proef doen met een 25 ohms weerstand in serie met de headset.
Ik houd u uiteraard op de hoogte. Ik ben zelf ook zéér benieuwd.
groet,
Roel.
Plaats reactie