Opel astra 1999 reciculatie klep besturing blijft aanwezig.
Opel astra 1999 reciculatie klep besturing blijft aanwezig.
Beste electronica goeroes. Kunnen jullie van onderstaande brood bakken.
Graag jullie commentaar en ideeen voor een oplossing.
Delphi kachel unit. Motor van de recirculatieklep blijft doordraaien (L/R) en heeft de klepas dolgedraaid.
Onbelast enkele MA, vol belast (immitatie einstand klep - vast met een tang) 120 MA bij 10V +/- 2W.
Motor ziet er van binnen als nieuw uit en bevat GEEN electronica en er zijn geen limit schakelaars. De print zit in de kachel bedienings module. Het deel van de recirculatieklep op schema -zie bijlage- gezet (hopelijk goed). De werking is mij nog onduidelijk (ben niet echt onbekend met electronica) een dubbele opamp moet de motor sturen. De voeding tor BD 681 is ok. Het IC L272M met opamps vervangen. Geen resultaat. Kan een electronica knobbel mij uitleggen hoe dit zou moeten werken. Waarschijnlijk en korte 1 sec. puls.
Volgens de dealer het motortjestuk -wat dan? Geen limit switch en ook geen input van b.v. de multi timer.
Een constante bekrachtiging (zoals nu met 120ma) lijkt mij niet gezond voor het motortje.
Schema's gevraagd aan de dealer / Opel fabriek / Delphi zonder succes.
Klep vast gezet in de buitenluchtstand met een fiets spaak. Goedkoop maar voor een techneut GEEN oplossing.
Nieuwe print 135 Euro. Module op de sloop (als het werk) 50 euro. Print componentjes enkele euro's.
Nu een hoop tijd (heb ik genoeg) maar veel ergenis.
Enkele p/n:
1/ Delphi kachel unit 52475590
2/ Control unit Opel 90560365
Delphi 52475624
3/ Print 95027058 (1-1176M 2128)
Albert2 (sorry het lukt niet om het schema er bij te krijgen,dit zit nog in imageshack(?)
Met deze links wel? http://imageshack.us/photo/my-images/69 … emani.jpg/
http://img706.imageshack.us/i/recircula … emani.jpg/
Q. Blijft de motor (volgens schema) bekrachtigt, wordt er 1 uitgang onderbroken of worden beide gelijk???
B.V.D. voor elke bruikbare opbouwende reactie(s).
Albert2
Graag jullie commentaar en ideeen voor een oplossing.
Delphi kachel unit. Motor van de recirculatieklep blijft doordraaien (L/R) en heeft de klepas dolgedraaid.
Onbelast enkele MA, vol belast (immitatie einstand klep - vast met een tang) 120 MA bij 10V +/- 2W.
Motor ziet er van binnen als nieuw uit en bevat GEEN electronica en er zijn geen limit schakelaars. De print zit in de kachel bedienings module. Het deel van de recirculatieklep op schema -zie bijlage- gezet (hopelijk goed). De werking is mij nog onduidelijk (ben niet echt onbekend met electronica) een dubbele opamp moet de motor sturen. De voeding tor BD 681 is ok. Het IC L272M met opamps vervangen. Geen resultaat. Kan een electronica knobbel mij uitleggen hoe dit zou moeten werken. Waarschijnlijk en korte 1 sec. puls.
Volgens de dealer het motortjestuk -wat dan? Geen limit switch en ook geen input van b.v. de multi timer.
Een constante bekrachtiging (zoals nu met 120ma) lijkt mij niet gezond voor het motortje.
Schema's gevraagd aan de dealer / Opel fabriek / Delphi zonder succes.
Klep vast gezet in de buitenluchtstand met een fiets spaak. Goedkoop maar voor een techneut GEEN oplossing.
Nieuwe print 135 Euro. Module op de sloop (als het werk) 50 euro. Print componentjes enkele euro's.
Nu een hoop tijd (heb ik genoeg) maar veel ergenis.
Enkele p/n:
1/ Delphi kachel unit 52475590
2/ Control unit Opel 90560365
Delphi 52475624
3/ Print 95027058 (1-1176M 2128)
Albert2 (sorry het lukt niet om het schema er bij te krijgen,dit zit nog in imageshack(?)
Met deze links wel? http://imageshack.us/photo/my-images/69 … emani.jpg/
http://img706.imageshack.us/i/recircula … emani.jpg/
Q. Blijft de motor (volgens schema) bekrachtigt, wordt er 1 uitgang onderbroken of worden beide gelijk???
B.V.D. voor elke bruikbare opbouwende reactie(s).
Albert2
- Bijlagen
-
- Recirculatie vlv. schemanic 001.jpg (281.87 KiB) 22754 keer bekeken
-
- Recirculatie vlv. schemanic.jpg (252.44 KiB) 22754 keer bekeken
- Stynus
- Site Admin
- Berichten: 5911
- Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
- Locatie: Overpelt (België)
- Contacteer:
We hebben ook problemen gehad met die klep bij onze astra (ook van 99). Oplossing was een of andere sensor van de airco loskoppelen. (heb je wel geen airco meer)
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
Bedankt vast voor je reactie.
Ik heb echt mijn best gedaan op het schema. Een sterke lamp en een grote loep, brll en enkele malen gecontroleerd.
Ik moet de print uit de bedienings mod. halen, dus eerst het dashboard slopen, ga ik dus van de week weer doen.
Dan maak ik een jumper voor de ventilator en neem de print mee voor metingen.
Wat ik nog weet van de vorige meting.
V uit +/- 10 V. voeding van de auto uiteraard 12V. De zener is 16V en zal dus niet open gaan.
Als de recirculatie schakelaar wordt gebruikt komt er op een uitgang + en de andere -. Die + moet er op blijven staan want dan brand het LED.
Dus (als het zo moet werken als ik denk) moet de andere uitgang onderbroken worden of ook + worden. (Ingangen gelijk?)En dat kan ik niet terug vinden.
Ik ga dus experimenteren met dat C tje tussen de ingangen.
Het orignele IC L272M heb ik vervangen door L2722. Dus het kan zijn dat dit speciaal voor meneer Opel gemaakt is en stuk is??
Grt Albert2
Ik heb echt mijn best gedaan op het schema. Een sterke lamp en een grote loep, brll en enkele malen gecontroleerd.
Ik moet de print uit de bedienings mod. halen, dus eerst het dashboard slopen, ga ik dus van de week weer doen.
Dan maak ik een jumper voor de ventilator en neem de print mee voor metingen.
Wat ik nog weet van de vorige meting.
V uit +/- 10 V. voeding van de auto uiteraard 12V. De zener is 16V en zal dus niet open gaan.
Als de recirculatie schakelaar wordt gebruikt komt er op een uitgang + en de andere -. Die + moet er op blijven staan want dan brand het LED.
Dus (als het zo moet werken als ik denk) moet de andere uitgang onderbroken worden of ook + worden. (Ingangen gelijk?)En dat kan ik niet terug vinden.
Ik ga dus experimenteren met dat C tje tussen de ingangen.
Het orignele IC L272M heb ik vervangen door L2722. Dus het kan zijn dat dit speciaal voor meneer Opel gemaakt is en stuk is??
Grt Albert2
Ik doe er nog een Opel schema bij.
De bovenste is mijn type, het electronische deel is alleen een blokje met een tor symbool.
Het andere schema heeft 2 dubbele schakelaars i.p.v. electronica.
Kan een modificatie zijn. Maar in dat schema is er ook niets te vinden van een moment bediening. Hier blijft het motortje bekrachtigt zodra het contact aan staat.
Dus wil ik iets wat niet zo ontworpen is?
Als het motortje 12 jaar lang bekrachtigd is geweest ziet het er niet slecht van binnen uit. Met 1.2 Watt kan je dan wat verkleuring verwachten of niet?
Een contact met Delphi vertelt dat de motor doordraaid en bijna niet tegen te houden is.
Opel dealer heeft bij een auto gekeken (geeft wel andere bedrading kleuren op) en verteld dat de motor na een paar sec. stopt!
Dus wie het weet mag het zeggen. Een schakelaar opnemen lijkt mij verstandig ter voorkoming van weer en klepas of dan een motor.
PPffff.
grt albert2
De bovenste is mijn type, het electronische deel is alleen een blokje met een tor symbool.
Het andere schema heeft 2 dubbele schakelaars i.p.v. electronica.
Kan een modificatie zijn. Maar in dat schema is er ook niets te vinden van een moment bediening. Hier blijft het motortje bekrachtigt zodra het contact aan staat.
Dus wil ik iets wat niet zo ontworpen is?
Als het motortje 12 jaar lang bekrachtigd is geweest ziet het er niet slecht van binnen uit. Met 1.2 Watt kan je dan wat verkleuring verwachten of niet?
Een contact met Delphi vertelt dat de motor doordraaid en bijna niet tegen te houden is.
Opel dealer heeft bij een auto gekeken (geeft wel andere bedrading kleuren op) en verteld dat de motor na een paar sec. stopt!
Dus wie het weet mag het zeggen. Een schakelaar opnemen lijkt mij verstandig ter voorkoming van weer en klepas of dan een motor.
PPffff.
grt albert2
- Bijlagen
-
- Recirculatie vlv. schemanic 002.jpg (271.76 KiB) 22673 keer bekeken
- Stynus
- Site Admin
- Berichten: 5911
- Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
- Locatie: Overpelt (België)
- Contacteer:
Dan vermoed ik dat er in de motor schakelaars zitten. (Zoals bij buismotoren voor rolluiken)albert2 schreef: Opel dealer heeft bij een auto gekeken (geeft wel andere bedrading kleuren op) en verteld dat de motor na een paar sec. stopt!
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
Treurig maar ik rij nog steeds met een vastgezette klep.
Als de boerenlucht of een dieselstank groot is verlang ik wel naar een goede werking van de recirculatie klep.
Zijn er nog elctronica goeroes die een advies kunnen geven.
Ik dacht aan een fout van de multitimer maar kan het in het schema niet verklaren.
Als de boerenlucht of een dieselstank groot is verlang ik wel naar een goede werking van de recirculatie klep.
Zijn er nog elctronica goeroes die een advies kunnen geven.
Ik dacht aan een fout van de multitimer maar kan het in het schema niet verklaren.
-
- Moderator
- Berichten: 1882
- Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
- Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .
Zoals je het schema met de L2722 hebt getekend kan het volgens mij nooit gaan werken. S2 doet niets want er zit al een weerstand van 22k overheen.
Ten tweede zit er geen geheugenfunctie in, dus motor zal stroom blijven krijgen.
Ten tweede zit er geen geheugenfunctie in, dus motor zal stroom blijven krijgen.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
-
- Moderator
- Berichten: 1882
- Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
- Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .
Maar die ingang is normaal ook al nul, want het zijn alleen maar 2albert2 schreef:Ik bedoelde S1.
S2sluit de 22K kort dus die kant wordt 0
ingangen die via een weerstand van 22k aan gnd zitten.
Maar ik heb al eerder gemeld dat het schema op dit punt niet klopt.
Er ontbreekt waarschijnlijk een weerstand.
Dat het motortje constant spanning krijgt kan wel eens zo ontworpen zijn.
Heb je de ingangsspanningen van het ic nu al eens gemeten?
Ik snap ook niet waarom je voor 5 tientjes niet een vervanger hebt gehaald.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.