usb hub faalt selectief

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
distel
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 15:51

usb hub faalt selectief

Bericht door distel »

Een vraagje uit de zakelijke sfeer, maar meer geboren uit persoonlijke nieuwsgierigheid dan uit zakelijk belang (belang voor mijn baas dan). Mocht dit tegen de regels van het forum zijn dan bij deze alvast mijn welgemeende excuses.
Een machine met daarin een dedicated pcb (processor, stepper drivers, pt100, paar encoders en relais, dat soort werk) communiceert via USB met een Windows tablet met daarop de user interface. Naderhand is bedacht dat een goed bereikbare extra usb-poort voor software updates een handige feature is. Omdat de pcb's al geproduceerd waren, werd dit opgelost met een simpel usb-hubje, waarlangs dus ook de communicatie tussen pcb en tablet verloopt. De laatste tijd vallen diverse nagenoeg nieuwe usb-hubjes op raadselachtige wijze uit. De led-indicator brandt normaal, maar er vindt geen communicatie meer plaats tussen de tablet en pcb. Hangen we zo'n defecte usb-hub aan een normale pc dan is er geen vuiltje aan de lucht. Een nieuwe usb-hub in dezelfde machine werkt als een zonnetje, de defecte usb-hub werkt in geen enkele machine meer.
Mijn baas heeft de usb-hubs voorlopig maar uit de machines verbannen, maar mij intrigeren de vragen hoe:
a) de USB hubs blijkbaar zeer selectief kunnen falen
b) de USB hubs na al jarenlang op identieke machines probleemloos te werken, pas recent bij een paar klanten in Zuid Europese landen gloednieuwe exemplaren hoge uitvalpercentages hebben.
Mijn eerste idee is dat de USB-voedingsspanning van de machines wellicht iets afwijkt van de ideale waarde, dat de usb-hub dit normaliter kan oppoetsen, maar dat een van de interne 'spanningsregelaars' al snel degradeert. Deze degradatie ontstaat mogelijk onder invloed van warmte, tenslotte komen de klachten vooral uit Zuid Europa en stonden eerdere exemplaren in koelere klimaten.
Wat denken jullie van deze hypothese, heeft iemand een betere verklaring en een idee hoe groot de kans is dat een ander model usb-hub op termijn evengoed zal falen?

Edit: Aanvulling, met wat moeite heb ik het hubje gedemonteerd en naast 8 kleine condensators, twee weerstandjes, een resonator en een ledje zit er de FE1.1s hub controller in. Maximale operating temperatuur is volgens de datasheet 70 graden, het is zeer de vraag of zulke hoge temperaturen ooit gehaald zijn.
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Welk merk hebben de hubjes?
Waar komen de hubjes vandaan?
Als ze van ebay , alibaba of amazon komen, kun je wel eens een slechte chinese kloon krijgen.

Als de hubjes meerdere poorten hebben, werken dan alle poorten niet meer?
Hebben de hubjes een eigen voeding/adapter?

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
distel
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 15:51

Bericht door distel »

De hubjes zijn van Logilink, uit de serie 'Smile'. Voeding gaat vanuit de master usb connector, er zit dus geen extra voeding in, maar over de hub zou alleen maar data verzonden moeten worden. Eenmaal defect werkt geen van alle usb-poorten meer.
Een hypothese die voorbijkwam is dat eindgebruikers misschien geprobeerd hebben om hun telefoon op te laden met de vrij toegankelijke usb-poort, ik kan me voorstellen dat zoiets de usb hub kan overbelasten. Maar waarom de hubs dan alleen maar op de machines geen sjoege meer geeft en nog probleemloos werkt op een reguliere pc is daarmee nog niet beantwoord. Er zijn in korte tijd 8 hubjes uitgevallen, na een periode variërend van enkele dagen tot een volle maand probleemloos werken.
De hubs zijn per 100 stuks ingekocht en zien er legitiem uit, geen afgevijlde chipjes of beroerde printplaatjes te zien.
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Dat de eind gebruiker heeft geprobeerd een telefoon op te laden zou een mogelijkheid zijn.
Werkt een "defecte" hub ook niet als die een tijdje afgekoppeld is geweest?
De USB poorten zouden beschermd kunnen zijn tegen overbelasting met polyfuses, die zich bij het weghalen van de overbelasting kunnen herstellen.
Hubjes met een externe voeding zouden minder problemen hebben met de belasting.

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
distel
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 15:51

Bericht door distel »

Excuses voor de late reactie, het was hier nogal druk de laatste weken. Eenmaal defect werken de usb-hubs op geen enkele machine meer, ook niet als ze een tijd lang ongebruikt zijn. Vanmiddag heb ik nog even gekeken of de defecte hub misschien gevoelig is voor emc ruis vanuit de machine, maar ook op een halve meter afstand blokkeert hij de communicatie tussen machine en bedieningstablet, maar werkt vlakbij de machine nog wel met een losse tablet en een usb-stick.
Het lijkt er dus op dat het communicatiebordje in de machine een klein defect in de hub, mogelijk voortgekomen uit overbelasting of thermische stress, niet kan opvangen terwijl een normale computer daar geen moeite mee heeft.
Zolang we geen sluitende verklaring over de oorzaak van het defect hebben kunnen we daar alternatieve hubs ook niet op testen. Ten tijde van de introductie van de hubs is al eens getest hoe ze reageerden op een te grote elektrische belasting, dit doorstond het proefexemplaar probleemloos. Het apparaat startte domweg niet en de hub werkte bij terugschakeling naar normale belasting weer als vanouds. Zonder zekerheid dat het alternatief wél overeind blijft, zal dit nooit uitgerold kunnen worden. Heeft iemand een idee hoe we de oorzaak van het defect kunnen forceren?
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Heb je al eens een defecte hub open gemaakt om te zien of er iets aangetast is?

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
distel
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 15:51

Bericht door distel »

Aan het binnenste van de defecte hub is niets bijzonders te zien. Wel hebben we vanmorgen ontdekt dat tijdens de engineering van het communicatiebordje iemand (een externe elektronica developer van een grote partij in elektronicaland) op het briljante idee is gekomen om de spanningsval van een micro-usb-kabel/connector en problemen in de communicatie met de tablet te compenseren door de Vcc van de USB te verhogen naar 6.3V. Wanneer we de Vcc van de 'defecte' hub leveren via een labvoeding, werkt deze tot ca 5.7-5.9V en stopt met werken boven de 6V. De datasheet van de ingebouwde FE 1.1s chip claimt een maximale waarde voor VCC van 5.5V.

Conclusie, zolang we machines gebruiken met deze generatie communicatiebordjes + tablets zullen -bijna?- alle usb hubs vroeg of laat de geest geven.

Het lijkt erop dat we niet zomaar van deze communicatiebordjes af kunnen stappen, dat zou namelijk betekenen dat ook de tabletaansturing vervangen zou moeten worden. Hoewel dit wel op de planning staat, zijn er nu al een paar honderd machines voorzien van de oude aansturing waar we ook een oplossing voor zoeken.

Voor deze machines lijkt alleen een 'custom usb hub' nog een optie, oftewel een eigen usb hub ontwerp met daarin een spanningsregulator op de VCC. Domweg een weerstand in de VCC draad solderen zou simpel zijn, maar is waarschijnlijk niet voldoende om altijd in de juiste range te blijven bij verschillende belastingen, zoals afwijkende modellen usb-sticks. Die usb-sticks worden bovendien maar af en toe ingeplugd.
Nu ben ik bekend met online fabrikanten van custom bordjes uit o.a. China, maar deze ontwerpen zelf niet. Het vraagstuk neerleggen bij de destijds ingeschakelde externe elektroreus is vragen om absurd hoge facturen en te dure pcb productie in NL. Zijn er onder het lezerspubliek misschien ZZP'ers die zo'n ontwerpklus zien zitten? En weet iemand of het reëel is om te verwachten dat een kostprijs in de orde van 10-15 euro per gesoldeerd hubje bij zo'n online pcb-boer haalbaar is?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Zou een diode in serie met de spanning geen oplossing kunnen zijn?
Bij een 1N4007 verlies je tussen 0.7 en 1.1 V.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie