Generator

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Hoek
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 9 mar 2020, 19:47

Generator

Bericht door Hoek »

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met een project waarbij ik een generator gebruik om elektrische energie te winnen uit de beweging van mijn fiets. Tijdens onderzoek over welke generator ik het best zou gebruiken botste ik vaak op het woord toerental of rpm. Ik vroeg mij af welk toerental haalbaar is. Ik ben van plan de generator bevestigen met behulp van een klein tandwielen een extra ketting aan de tandwielen van de fiets. Als ik een niet zo groot tandwiel bevestig aan de generator en ik bevestig de (tweede) ketting aan de grootste versnelling van de versnellingen van de fiets achteraan, welk toerental/rpm is dan maximum haalbaar?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Je kunt het toerental van je wiel meten, dan kun je uitrekenen wat het toerental wordt na de overbrenging.
Ben je erop uit om een zo hoog mogelijk toerental te verkrijgen?
Een generator presteert het beste als je hem laat draaien op het toerental waar hij voor gemaakt is.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie