verbuik omvormer bij lage belasting

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Gman4MF
Berichten: 2
Lid geworden op: do 2 apr 2020, 15:54

verbuik omvormer bij lage belasting

Bericht door Gman4MF »

ik ben geen expert op dit gebied, vandaar mijn vraag in dit forum

Situatieschets:
Mijn motor staat in een garage zonder stroom. Van tijd tot tijd wil ik mijn "fiets" aan een druppelader hangen. Een zonnepaneel mag ik niet plaatsen van de verhuurder helaas. Geen ideale situatie maar ik moet het er mee doen...
Voordeel is dat ik onderstaande reeds voorhanden heb, dus met deze mogelijke oplossing zou ik niets hoeven aan te schaffen.

Wat wil ik doen:
- een oude 12 volt 44Ah auto-accu volgeladen, gebruiken als laad-accu
- daaraan een omvormer van 12 naar 220v van 150watt
- daar weer aan een optimate2 acculader om mijn 19Ah 12volts accu op te laden/op spanning te houden. specs: 0.15A @ 220v ; 0.8A @ 12V


Vragen:
- gebruikt de omvormer het maximale vermogen van 150 watt ? Dus wordt de laad-accu (te) snel leeggetrokken om een zinvolle oplossing te zijn of verbruikt de omvormer alleen het vermogen dat de optimate2 acculader vraagt ? (ik begrijp dat ik van-tijd-to-tijd de oude auto-accu weer moet opladen, niet erg handig, maar het is niet anders)
- zijn er eenvoudige low-budget DIY alternatieven die zouden kunnen werken ?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Auto accu's zijn daar niet zo geschikt voor. Beter een deep cycle accu nemen.
2x omzetten van spanning geeft ook een slecht rendement.
Er zijn ladertjes die vanuit een 12V accu een 12V accu kunnen laden.
Waarschijnlijk wel te koop bij hobbyking.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Gman4MF
Berichten: 2
Lid geworden op: do 2 apr 2020, 15:54

Bericht door Gman4MF »

smd_lover schreef:Auto accu's zijn daar niet zo geschikt voor. Beter een deep cycle accu nemen.
Dank voor het advies, maar da's niet echt low-budget (en ook niet wat ik voor ogen had).
smd_lover schreef:2x omzetten van spanning geeft ook een slecht rendement.
Dat boeit me niet, dan laad ik bron/auto-accu wat vaker op, 2x10% verlies neem ik op de koop toe.
smd_lover schreef:Er zijn ladertjes die vanuit een 12V accu een 12V accu kunnen laden.Waarschijnlijk wel te koop bij hobbyking.
Ik zal eens rondneuzen, bedoel je deze ? https://hobbyking.com/

Kun je iets zeggen over deze vraag ?
"gebruikt de omvormer het maximale vermogen van 150 watt ?" (als ik die optimate2 lader eraan hang, bedoel ik)
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Hoeveel vermogen er gebruikt wordt is niets over te zeggen, dat hangt helemaal van de omvormer en de lader af.
Qua lader bedoelde ik bijvoorbeeld de imaxB6. Ja die shop bedoelde ik.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie