stoplicht

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
Zlatko
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 3 dec 2004, 16:15
Locatie: drunen

stoplicht

Bericht door Zlatko »

Ok ik heb een idee voor mijn trein wat ik wil doen. Alleen heb ik wat hulp nodig bnij het ontwikkelen van de schakeling.

Ik wil een lichtsensor onder mijn rails leggen. Als de trein er dan overheen rijdt moet het stoplicht op rood springen. Voor dit stoplicht gebruik ik gewoon een rood en een groen ledje. Tevens als het stoplicht op rood springt moet de spanning op de rails eraf zodat mijn trein stopt. Nu moet de trein een paar seconden stilstaan. Hierna moet het stoplicht weer op groen springen en tevens de spanning weer op de rails. De spanning moet er dan wel even opstaan om de trein helemaal over de lichtsensor te krijgen. als de trein er weer helemaal overheen is dan moet de lichtsensor weer actief zijn voor de volgende trein.

Ik heb beschikking over een 12V gelijkspanning.

Kan iemand mij hiermee helpen?
Peter Oors
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 26 sep 2004, 22:27
Locatie: Helmond. .

Bericht door Peter Oors »

Met een pic-chip gaat het eenvoudig.
LDR aan een ingang, leds en een relais aan 3 andere.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

De schakeling is principieel maar een monostabiele multivibrator.

Indien de trein over de sensor ( kan ook een reed-contact zijn ) rijdt ontstaat er een impuls. De monostabiele multivibrator wordt gestuurd op een welbepaalde flank van dit impuls.
Bij de aan tijd: licht op rood en spanning van de rails
Bij de uit tijd: licht op groen en spanning op de rails

De uitgangen van de monostabiele dienen versterkt om de led's en het relais (voor de spanningsondernbrekeing op de rails) te sturen
Peter Oors
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 26 sep 2004, 22:27
Locatie: Helmond. .

Bericht door Peter Oors »

Een print voor een pseudosein heb ik al eens gemaakt.
Dit werkte als volgt: trein rijdt over reedcontact, sein springt op rood, na een instelbare tijd springt hij op geel, daarna op groen.
Dit werd gebruikt voor een tunnel, het leek of na verloop van tijd het baanvak weer werd vrijgegeven.
Deze print kan hier ook gebruikt worden.
Er zijn 3 uitgangen, alleen de software wat aanpassen.

PS: ik speel ook met treinen... :wink:
Zlatko
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 3 dec 2004, 16:15
Locatie: drunen

Bericht door Zlatko »

Ja ik ga de treinen van mijn pa weer opbouwen. Wil er een beetje elektronica in bouwen zoals stoplichten en hefbomen. Ook lampen voor in de huizen en straatverlichting. In princiepe wil ik dan alles op 1 print maken en die onder de tafel monteren.
Zal nog wel even duren want ik moet eerst plek maken en tijd hebben. Eerst nog afstuderen
Plaats reactie