Fietsachterlicht

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
dingdong
Berichten: 4
Lid geworden op: za 15 jan 2005, 15:24

Fietsachterlicht

Bericht door dingdong »

Mijn fietsachterlicht is zo'n ding met 5 LEDjes die werken op twee AAA-batterijen. Die LEDjes kunnen een voor een branden (KIT-effect), ze kunnen tegelijk aan en uit gaan (knipperen) en ze kunnen allemaal continu branden.
In welk geval wordt nu minste stroom gebruikt? Mijn boerenverstand zegt de eerste (dan branden er de minste LEDjes), maar hoe het met de electronica die dit aanstuurt; dat verbruikt immers ook stroom.
Wie weet het?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Het ic verbruikt inderdaad ook stroom, maar dat is best weinig.
Ook zijn die achterlicht ontwerpen zo dat in welke stand dan ook de minimale stroom wordt verbruikt, om een lang leven voor de batterij te hebben.
Dus als je gaat meten dan zou het wel eens kunnen zijn dat er bijna geen verschil is in stroom opname tussen de diverse mogelijkheden omdat in die standen de ledjes gemultyplext worden.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
dingdong
Berichten: 4
Lid geworden op: za 15 jan 2005, 15:24

Bericht door dingdong »

Dat bij stand 1 de boel gemultiplext wordt, daar kan ik me wat bij voorstellen. Maar bij stand 2 brandt de hele handel toch de halve tijd, en bij stand 3 continu. Dat moet (relatief) toch veel meer vermogen kosten dan bij stand 1?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Met je ogen kun je niet zien of het schakeld of ze continue branden, dat moet je meten.
Maar je kunt gelijk hebben, meet even de opgenomen stroom in alle drie de standen en je weet het.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
dingdong
Berichten: 4
Lid geworden op: za 15 jan 2005, 15:24

Bericht door dingdong »

Enig idee met welke frequentie dat multiplexen gebeurt?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Paar kilohertz.
Is met een scope goed te zien.
Met een universeelmeter niet. Je kunt alleen de gemiddelde stroom meten in zoeen geval.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
dingdong
Berichten: 4
Lid geworden op: za 15 jan 2005, 15:24

Bericht door dingdong »

Goeiendag, da's een boel. Dan geloof ik graag dat het allemaal niet veel uitmaakt. :o
leare
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 11 feb 2005, 23:42

Bereken gewoon de stroom doorheen de 3 standen

Bericht door leare »

Gewoon de stroom berekenen doorheen de drie standen en dan weet je het onmiddellijk welke de meest voordelige is
Plaats reactie