LPT poort

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Pee_Luykx
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 7 mei 2003, 17:32

LPT poort

Bericht door Pee_Luykx »

Dag allemaal,

Ik ben er weer met een reeks vragen. Ik wil namelijk via mijn printerpoort kunnen lezen hoeveel spanning een bepaalde batterij levert. Ik weet zelf hoe data uit een printerpoort kan lezen, maar ik zou niet goed weten hoe ik de schakeling zou moeten uitvoeren. Ik vraag eerst maar wat raad omdat ik geen goesting heb om mijn printerpoort op een of andere manier op te blazen. Graag wat reacties.
greetz
péé
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

Het idee waar ik aan zit te denken is een ADC gebruiken.
Je laat je LPT een klok puls uitzenden naar de dac en deze reageert op de LPT puls als er een batterij aan zit.
Bijvoor beeld
er zit een batterij aan die nog 4 volt heeft.
Puls puls puls puls*

Dat er dus bij de 4e puls een puls retour komt welke aangeeft hoeveel stroom een batterij nog heeft.

Dit is het principe maar om nou te zeggen die en die ADC moet je gebruiken. Want ik weet niet hoe secuur hij moet zijn en hoeveel volt maximaal.

Wat ik je aanraad als je het veilig wilt spelen. zet een optocoupler achter de ADC die naar de LPT gaat.
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
Pee_Luykx
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 7 mei 2003, 17:32

Bericht door Pee_Luykx »

Je bent al heel aardig bedankt, maar heb je misschien een schematje ofzo? ben namelijk nog een leek in dit soort zaken. of verdere uitleg zou misschien ook nog van pas komen. :?
Toch alvast heel hard bedankt.
:lol:
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

Ik heb zelf geen schema hiervan maar ik geloof dat dit eens in de elektuur heeft gestaan.
Of anders kan je even naar www.maxim.com of www.fairchild.com surfen.
Dit zijn websites welke speciale IC's verkopen zoals ADC's, hier kan je even kijken in welk berijk je je schema wilt maken want in de databladen die daar online staan, staan meestal ook simpele schema's hoe je een IC kan toe passen.

Suc6
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
Plaats reactie