12V DC -> 24V DC

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
KaleNetus
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 11:01

12V DC -> 24V DC

Bericht door KaleNetus »

Hoi,

ik zoek een schema voor een dc-dc converter.
het is voor in mijn camper, daarin zit 12 volt maar mijn diesel standkachel werkt echter op 24 v.

tijdens voorgloeien trekt hij denk ik een amp of 4. tijdens gebruik een stuk minder.

in de elektuur stond enige jaren geleden een schakeling die echter terugzakt naar 19-20 volt als je wat stroom trekt.

heeft iemand een leuk schema waarmee ik kostenefficient dit kan bouwen. dat hij efficient is, zou mooi meegenomen zijn maar ik kijk niet op een procentje meer of minder.


gr hendrik
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Ik twijfel eraan dat met electronica ( zwakstroom ) een spanningsverdubbelingsschakeling te bouwen is die 4A kan leveren.
Het hoogste wat ik ooit tegengekomen ben was 0,8A.
( zie http://www.aaroncake.net/circuits/6-12conv.htm )

De inhoud van het electuurtijdschrift ( zoek op "DC" en "verdubb" ) is te vinden op
http://www.vego.nl/16/03/16_03.htm
De artikels kan je dan opzoeken in de bib.
KaleNetus
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 11:01

dank

Bericht door KaleNetus »

dank je.
ik vond op elektuur een dc-dc converter die 1,5A haalt.
bouwpakket van dil kost 25euro, het goedkoopste kant-en-klaar wat ik tot dusver zag was 69 euro!

nu is het dus zaak dat ik ga meten wat dat ding minimaal nodig gaat hebben.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

Ik weet een schakeling waarmee je van 12 v zelfs naar 230v~kan gaan die dan ook een paar ampere aankan. Maar mijn vraag dan, hoeveel kan je accu aan?

Het systeem is in principe simpel. Een astabile multivibrator opbouwen met 2N3055 torren of torren die meer aankunnen. Als je hier een centertapped transformator achter hangt heb je een 12v wisselspanning. De transformator die kan je naar meerdere voltages laten gaan. In dit geval 24v~ dit kan je met een brug gelijk richter gelijkstroom laten worden.
Naarmate je meer ampere/watt nodig hebt kan je meer of zwaardere torren gebruiken.
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
KaleNetus
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 11:01

klok en klepel

Bericht door KaleNetus »

dat klinkt goed. ik heb echter een kant en klaar schema nodig want ik ben niet bedreven genoeg om het zelf te ontwerpen.
heb je ook enig idee of het betaalbaar blijft?

ik heb een 80Ah accu staan, als we langer op een plek zijn heb ik er nog een 10A voeding op 220 achter. het gaat overigens vooral op de piek tijdens het gloeien, daarna is het lang geen 4A.
Plaats reactie