Electronisch Scorebord gezocht

Op deze pagina kun je een advertentie plaatsen als je iets te verkopen hebt of iets zoekt.
Plaats reactie
Peter Oors
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 26 sep 2004, 22:27
Locatie: Helmond. .

Bericht door Peter Oors »

Het lijkt mij een leuk projekt om te maken.
Aangezien ik niets van softbal weet wil ik graag wat gegevens hebben waar de puntentelling aan moet voldoen.
Is er een voorkeur voor de grootte van de cijfers?
ton079
Berichten: 7
Lid geworden op: do 24 feb 2005, 13:37
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door ton079 »

Voorkeur voor de grootte: nou, eigenlijk moet de score (dus de cijfers) zichtbaar zijn op een afstand van ongeveer 100 meter. Dus ik denk, dat deze zeker tussen de 20 en 30 cm groot moeten zijn.

Verder is het zo, dat we dat bord graag tussen 2 velden zouden opstellen, zodat we hem kunnen gebruiken voor zowel softbal (linkerveld) als honkbal (rechterveld), waarbij wij de ombouw zelf wel een beetje draaibaar kunnen maken. (Het bord zou dan een graad of 30 draaien in de richting van de te spelen wedstrijd).

Scoreborden voor dit soort wedstrijden zijn er (vooral in Amerika) in diverse soorten. Er zijn borden, die het aantal punten per gespeelde inning (max. 12 innings) aangeven, maar wij zouden hier uitgaan van het KISs-principe (keep it simple) en dus alleen het totaal aantal punten willen tonen, zoals ook op betreffend plaatje te zien is. Alleen de inning, waar op dat moment in gespeeld wordt, kan met een cijfer (dus 1 tot 12) worden aangegeven (rechtsonder op het plaatje).

Maar verder betekent dat: totaal aantal punten voor de thuisspelende ploeg (links) en totaal aan punten voor het uitspelende team (rechts).
Daaronder nog 3 mogelijkheden, waarbij iedere worp aangegeven wordt: aantal slagballen, die gegooid worden (max 3), het aantal wijdballen (max 4) en het aantal - zoals het in deze sport genoemd wordt - "nullen", of zoals men op school vaak leert: "uitjes".

Deze laatste 3 zouden het liefst aangegeven moeten gaan worden met iedere keer, wanneer een slag, wijd of nul erbij komt, een extra licht dat gaat branden als er dus 1 van die drie bijkomt.
Maar van deze 3 opties hoeft van elk de laatste niet aangegeven te worden (dus 2 lampjes voor slag, 3 voor wijd en 2 voor "nul"), omdat er dan toch gewisseld wordt van slagman of team. (Heeft met spelregels te maken, dus ik hoop dat het niet te verwarrend overkomt).

Als het geheel ook nog via een wireless of UTP verbinding kan worden aangestuurd (waarbij wij zelf evt. de software kunnen schrijven) zou het perfect zijn.

Hoop dat ik het zo wat duidelijk heb uitgelegd en of je er wat meekunt. Zoniet, dan graag de vraag stellen aangezien het voor mij wel allemaal duidelijk is, maar ik kan mij voorstellen voor iemand, die niets met deze sport te maken heeft, in het geheel niet.
Ben benieuwd.
Gr. Ton
Peter Oors
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 26 sep 2004, 22:27
Locatie: Helmond. .

Bericht door Peter Oors »

Het lijkt allemaal duidelijk.
Het eerste display getekend, is 300 mm hoog geworden.
Dit moet op 100m denk ik wel zichtbaar zijn.
Wordt vervolgd...
ton079
Berichten: 7
Lid geworden op: do 24 feb 2005, 13:37
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door ton079 »

Ja, da's een perfecte hoogte.

Ik wacht rustig af en ben zeer benieuwd...
Peter Oors
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 26 sep 2004, 22:27
Locatie: Helmond. .

Bericht door Peter Oors »

Wat voor spanning is er beschikbaar?
ton079
Berichten: 7
Lid geworden op: do 24 feb 2005, 13:37
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door ton079 »

220 is beschikbaar (of is het tegenwoordig 230?).

Onze klusploeg had een vooruitziende blik en heeft tijden terug op de geplande plek al een ondergrondse kabel gelegd.
Peter Oors
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 26 sep 2004, 22:27
Locatie: Helmond. .

Bericht door Peter Oors »

230V is perfekt.
Peter Oors
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 26 sep 2004, 22:27
Locatie: Helmond. .

Bericht door Peter Oors »

Vele malen een mail gestuurd, doch geen antwoord meer!?
Is de belangstelling ineens voorbij? Dan hoor ik dit graag....
ton079
Berichten: 7
Lid geworden op: do 24 feb 2005, 13:37
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door ton079 »

Nee, Peter,

Is niet helemaal waar. Ik krijg zojuist een mailtje dat er een post geplaatst is; daarvoor heb ik niks ontvangen.

En interesse is er nog steeds wel; maar ik moet er ook voor zorgen, dat niet (veel) mensen zich straks allemaal gaan bezighouden met mijn verzoek. Dan zou er toch een aantal scoreborden voor niets worden gemaakt (alhoewel deze dingen gemakkelijk aftrek onder de verenigingen zouden hebben).
ton079
Berichten: 7
Lid geworden op: do 24 feb 2005, 13:37
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door ton079 »

Maar om er op terug te komen: ben je al ver gevorderd dan? Ik heb n.l. ook eem verzoek van een HTS-student gekregen om zich er mee te mogen bemoeien en ik wil geen mensen op onnodige kosten jagen. . .
Peter Oors
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 26 sep 2004, 22:27
Locatie: Helmond. .

Bericht door Peter Oors »

Ton,
Zojuist een pm bericht gestuurd ter controle.
Peter Oors
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 26 sep 2004, 22:27
Locatie: Helmond. .

Bericht door Peter Oors »

Een cijfer "8" van 30 cm groot is getekend en wordt aangestuurd met een PIC-chip.
Al deze cijfers worden weer gekoppeld aan een zend- en ontvangmodule zodat er draadloos mee gewerkt kan worden.
Aan de hand hiervan had ik gemaild dat de kosten van het totaal tussen de 650 en 950 euro uit zouden gaan komen.
Deze bedragen zijn schattingen.
Er zitten ongeveer 800 leds in.
Aangezien deze behoorlijk veel licht moeten geven, vallen ze niet onder low cost leds, ze kosten globaal 50 a 60 eurocent.
Iedere cent verschil scheelt 8 euro.
Er zijn losse displays te koop van 20 cm hoog, of deze voldoen weet ik niet, het zou wel de makkelijkste oplossing zijn. Ze kosten ongeveer 60 euro/stuk.

Als de student het graag wil doen heb ik daar geen enkel probleem mee hoor. Ik/wij zijn wel benieuwd wat hij bedacht heeft, we blijven geinteresserd.

Groeten,
Peter
ton079
Berichten: 7
Lid geworden op: do 24 feb 2005, 13:37
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door ton079 »

Hi Peter,

Raar: ook deze is correct binnengekomen.
Ik waardeer het zeer dat je zo'n uitgebreid en getailleerd onderzoek heb verricht. Het maakt het allemaal voor mij (ons: de club) allemaal steeds leuker en we worden hoopvol, dat er toch nog eens een heus electronisch scorebord op ons veld prijkt, zodat we niet meer met afgunst naar de grote clubs in onze wereld hoeven te kijken.

Ik zal contact opnemen met de andere hobbyist en vragen hoe ver hij is en wat zijn plan is. Wellicht zou er dan iets heel sterks uit kunnen komen, waar meer clubs in geinteresseerd zouden zijn.

Ik bericht je snel!

Nogmaals: bedankt voor de moeite in ieder geval al tot nu toe en voor wat er mogelijk nog komen gaat....

Ton
Peter Oors
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 26 sep 2004, 22:27
Locatie: Helmond. .

Bericht door Peter Oors »

Bij Farnell hebben ze deze kant en klare displays.
Of ze voldoende licht geven weet ik niet.
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 5320&N=401
Komende week ga ik eens informeren bij http://www.data-display.nl/content/view/71/98/ , als zij halffabrikanten willen leveren voor een nette prijs hoeft dat al niet meer uitgezocht te worden.
Plaats reactie