straaltechniek zenden en ontvangen

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
gerrit
Berichten: 31
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 21:47

straaltechniek zenden en ontvangen

Bericht door gerrit »

het grootste probleem van een zender die werkt is (denk ik) dat het singaal door eender wie kan worden ontvangen en dus zo kan worden mee geluisterd of gezien(VHF).
Om dit probleem te vermijden zijn er denk ik enkele oplossingen.

1 het singaal coderen: heb eens horen zeggen dat (bij beeld) het signaal dan eerst digitaal moet worden omgezet (MPEG dacht ik) om het vervolgen te coderen te zenden en elders te ontvangen en te decoder.
Veel van deze techniek ken ik niet enkel dat ze zeer moeilijk is niet compact (zender) en zeer duur.
bij geluid weet ik niet juist hoe het werkt.

2de mogelijkheid is om het beeld te "stralen" (van het ene punt naar het andere) als ik dit hoor lijkt het me allemaal al een beetje realistiser te worden.
Alhoewel die techniek (denk ik) ook niet even simpel is.
Na een heel tijdje op google hebben zitten zoeken (over zenden en ontvangen in een lijn) kwam ik dus meer uit bij de sattelietontvangers(om beelden over heel de wereld te kunnen ontvangen)
Niet wat ik zocht over straalzenders heb ik niks gevonden, ontvangers wel (schotels)
Ik weet zeer weinig van satteliet techniek dus misschien zitter in het voorgaande ook al fouten.

vraag

wie kent daar wat van en zou deze technieken van (stralen) tussen 2 punten kunnen uitleggen.

groetjes

gerrit
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Gerrit.
Bij een gewone antenne straal je inderdaad je golven rondom de antenne uit, en dan kan iedereen die in een bepaalde straal alles ontvangen wat jij uitzendt.
Bij een dipool antenne die je speciaal construeert kun je het al zo maken dat alleen mensen die "voor" de antenne wonen, ontvangen. Mensen die achter de antenne wonen krijgen dan niks.
Wanneer je een parabool antenne neemt dan krijg je als het ware een kleine gerichte bundel antenne signaal. Je moet dan ook in die bundel met je ontvang antenne gaan zitten om het signaal te ontvangen.
Naarmate je parabool antenne klein is en goed parabolisch is de bundel kleiner en sterker.
Je ontvang antenne moet dan ook precies in die zend antenne kijken anders "zie" je niks.
Vergelijk het maar met een lampje. Wanneer je een gloeilamp zo in de lucht steekt dan straalt het licht alle kanten uit. en iedereen ziet die lamp.
Wanneer je nu een lamp neemt met een reflector aan de achterzijde, dan straalt het licht alleen de voorzijde uit en achter de lamp blijft het donker.
Neem je nu een lamp en zet die precies in het brandpunt van een parabool dan krijg je een stoot licht, die gebundeld als een pijp aan een kant naar buiten gaat. Om dat licht goed te kunnen zien moet je in die lichtstraal gaan staan.
Een beetje gesnapt?
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
gerrit
Berichten: 31
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 21:47

Bericht door gerrit »

dank je,

deze uitleg verhelderd al veel voor mij.
Om nu even over te schakelen op het technische aspect:

--> zo een parabool antenne hoe wordt hij precies aangesloten
--> zo een parabool antenne waar verkopen ze die ergens?

is het zo dat het signaal van de bron eerst door een oscilator word opgewekt dan word het versterkt (eindtrap) tot nu toe dus zender--> en dan via coax word aangesloten op die paraboolantenne?

klopt deze volgorde?

gerrit
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Die volgorde is ok, Ik zal vanavond eens in wat boeken opzoeken hoe je zelf zoeen parabool antenne kunt maken, om te zenden en te ontvangen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hier heb ik een paar sites waar het over de parabolische antenne gaat.
http://www.freeantennas.com/prod01.htm
http://www.nodomainname.co.uk/parabolic/parabolic.htm
kijk hier maar eens even misschien staat er iets bij voor jou.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
gerrit
Berichten: 31
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 21:47

Bericht door gerrit »

dank je wel ik zal de sites eens grondig nalezen.
maar ik zag al met een snelle blik over de sites dat het ging om zelf gemaakte parabolen maar moet zo iets niet ongelofelijk symetrisch zijn en dus machinaal worden gemaakt?

groetjes
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je een beetje handig bent moet het best kunnen. Al meerdere voor jouw hebben die dingen gemaakt .
Wanneer er een klein hobbeltje in zit dan haal je natuurlijk niet het maximale eruit, maar je komt toch al een heel eind.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
gerrit
Berichten: 31
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 21:47

Bericht door gerrit »

hoe sluit hij eigenlijk de antenne op de coax kabel aan? je hebt daar wel zo een acht waaraan ik denk dat de coax kabel op is aangesloten die in dat messing buisje zit ma hoe zit hij daar juist op aangesloten?

http://www.nodomainname.co.uk/parabolic/parabolic.htm --> deze site

en hoe is eigenlijk de beeld kwaliteit bij het onvangen singaal? ik weet wel dat het van vele factoren afhangt maar een parabool antenne heeft die een goede ontvangst (beter als een ander soort antenne)?

groetjes
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb hier een schetsje hoe je de coax kabel aan de antenne vast maakt in de dipool.
De antenne moet wel in het brandpunt van de parabool komen voor het maximale rendement.
Kijk maar op de site die je meegelinkt hebt.
Wanneer de zend antenne en de ontvangst antenne precies in elkaars verlengde staan dan heb je een prachtig beeld, alsof je een gewone kabel verbinding hebt.
Bijlagen
paraboolantenne.GIF
paraboolantenne.GIF (1.43 KiB) 16280 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
gerrit
Berichten: 31
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 21:47

Bericht door gerrit »

de zend en de ontvangst parabool worden ze op de zelfde manier aangesloten zoals op het prentje? paraboolantenne.gif
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ja hoor precies het zelfde.
Wanneer je de antennes op elkaar gaat richten dan moeten beide antennetjes ook vertikaal of horizontaal staan anders zien ze elkaar niet.
Een horizontaal gerichte antenne ziet een vertikaal gerichte antenne niet.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie