keukenmixer met microcompu

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
marcomixer
Berichten: 4
Lid geworden op: di 1 mar 2005, 19:14

keukenmixer met microcompu

Bericht door marcomixer »

Op het moment ben ik bezig met een ontwerp van een keukenmixer. Deze mixer is wat uitgebreider dan de normale mixer en daarom zit er een microprocessor in met een aantal sensoren.

De deegmixer heeft de volgende functies.
- De handmixer heeft een continu instelbaar toerental hebben.
- De ladingsstand van de accu is af te lezen op een display.
- Een pieper gaat af wanneer het gewenste toerental niet bereikt kan worden.
- Daarnaast kan er een timer gezet worden, oplopend met een halve minuut, waardoor het mixen gemakkelijker wordt.

Van deze mixer heb ik een tweetal schema's gemaakt:

http://www.student.io.tudelft.nl/io1007475/elektro.html

Omdat ik gewoonlijk geen elektrische apparaten ontwerp, wilde ik vragen of deze schema's juist zijn en wat er beter aan zou kunnen.

Alvast bedankt!
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Het wat je getekend hebt gaat niet werken.
Wanneer je dit als blokschema wilgebruiken dan lijkt het er een beetje op.
Maar als dit het gedetailleerde schema moet zijn dat is het nog lang niet af.
Want je multiplexer die de metingen zou moeten doen zitten steeds aan de voedingsspanning .
Dan zet je zomaar ergens een r van 10 K in serie met een c en verder doe je daar niks mee als er bij schrijven dat het een timer is. Zulke slimme processoren hebben we nog niet.
WAnneer je een pic16f819 gebruikt dan kan 80% van de tekening vervallen wan die heeft een ingebouwde ad converter en meerdere analoge ingangen zodat je geen externe mpxer nodig hebt. Maar als je kiest voor een 8051 dan mag dat gerust. De pulzen kun je gewoon als digitale ingang nemen maar als je die als analoge ingang wil dan zul je er een laagdoorlaatfilter achter moeten zetten om er een gemiddelde DC van te maken.
Onderaan teken je een voeding uit het net. Dit is als blokschema wel duidelijk wat je wil hebben, maar als dit weer een detail schema is dan is het ook nog niet af. Er zit nl sluiting in. en met eendraadje verder gaan werkt niet.
Waarom je daar 1,2 volt van maakt weet ik niet.
enz. enz. Kijk nog maar eens goed na. En maak eens eerst een klein stukje en dan verder opbouwen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
marcomixer
Berichten: 4
Lid geworden op: di 1 mar 2005, 19:14

Bericht door marcomixer »

Bedankt voor de reactie... ik heb het één en ander aangepast, de loze weerstand en condensator eruitgehaald.

http://www.student.io.tudelft.nl/io1007475/elektro.html

Daarnaast heb ik de twee buttons van de timer geontdenderd. Ik vroeg me alleen af of ik deze buttons gewoon in de 8051 kan pluggen, of moet ik deze ook aansluiten op de multiplexer??

Bovendien ben ik nog op zoek naar een knop waarmee het toerental continue ingesteld kan worden door deze meer of minder ver in te drukken.

Alvast bedankt!
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Kijk nog maar eens goed naar je schema en lees mijn eerste verhaal nog maar eens goed en pas het daarna nog maar eens aan, want er is eigenlijk nog niet erg veel aangepast.
En wat die knoppen betreft die kunnen via een kleine kontakt ontdendering direct op de 8051 aangesloten worden en je kun het toerental ook instellen door de knop b.v.langer in gedrukt te houden.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
marcomixer
Berichten: 4
Lid geworden op: di 1 mar 2005, 19:14

Bericht door marcomixer »

Voor het gebruikersgemak moet er een knop in waarmee waarmee het toerental continue ingesteld kan worden door deze verder of minder ver in te drukken.

Op het moment is dit opgelost door een schuifweerstand i.c.m. een drukknop.... ik ben er echter niet zeker van of dit juist is.

(Het geheel is bedoeld als blokschema, maar dan net iets uitgebreider. De druppellader is niet zo interessant voor dit schema, en daarom vereenvoudigd weergegeven)
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

is te doen natuurlijk met een drukknop waarbij het mogelijk is de indrukdiepte te "zien"
Je kunt ook een tijdmeting doen hoelang een knop is ingedrukt om dan de snelheid daarmee aan te passen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
marcomixer
Berichten: 4
Lid geworden op: di 1 mar 2005, 19:14

Bericht door marcomixer »

wat bedoel je precies met 'zien'? Bedoel je hiermee een druksensor of wat anders?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Nee, dat er b.v. een lineare potmeter mee verbonden is.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie