zender trekt te veel vermogen

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

zender trekt te veel vermogen

Bericht door the waiter »

Hallo allemaal,

ik heb een vraag over een zendertje dat ik gebouwd heb.
Het schema heb ik nog niet online gevonden dus kan ik jullie hier ook niet geven, maar ik had een schema gekregen van een "Kemo 2 watt UKW Oscillator" (type nummer b18) De versie die je op de site van Kemo vindt is een nieuwe versie dus echt veeel heb je daar ook niet aan. Maar dat is eigenlijk ook niet relevant.

De zender werkt op een voedingspanning van 9 tot max 24 volt. Bij 24 volt zou hij zijn maximale vermogen (2 watt) moeten halen volgens de handleiding. Ze raden in de handleiding aan om bij die spanning de transistor ook te koelen met een koelster.

Nadat ik de zender gebouwd heb heb ik hem een tijdje laten werken op 2 9v batterijen in serie dus 18 volt, hij deed het perfect (voor zo een simpel zendertje, gigantische bandbreedte, bereik van 6 a 7 honderd meter met als antenne een stuk draad van 1/4 golflengte.

De batterijen gingen na een tijdje leeg, en steeds nieuwe kopen is me te duur. Vandaag heb ik dus een voeding gemaakt. Die voeding wordt zelf gevoed dooor een simpel ac/dc adapter, die vervolgens 20 volt DC de voeding in stuurt, die kan ik dan afregelen tussen 0 en ong 19 volt gestabiliseerde uitgang spanning, ik heb hem om te testen op 18 volt gezet (dat kon de zender immers hebben, en wilde ook de voeding even lekker testen) Op de zware brom na deed de zender het, toen ik een kwartier later terug kwam om te kijken of hij nog steeds draaide was er echter alleen ruis op de radio.

De zender had wel eens de neiging om een beetje over de band de schommelen, ik wilde dus even de instelcondesator bijdraaien zodat hij weer naar de goede frequentie gaat, endaarbij raak ik de koelster van de transistor met mijn vinger aan (per ongeluk) en ik verbrande mijn vinger zo ongeveek, mijn soldeerbout kan niet op tegen de warmte die dat ding produceerde.

Ik denk dus meteen aan de voeding, daar moet de fout in zitten, die geeft te veel spanning, dus hang mijn multiemeter weer aan de voeding, maar die geeft nog 18 volt aan. Ik besluit de stroom eens te meten en schrok toch wel toen die 0.3 A aangaf, dat is 6 watt en het is maar een 2 watt zender.

Ik heb de hele zaak laten afkoelen, toen de voeding op 10 volt gezet om hem nog eens te testen, en weer werd de transistor heet, multiemeter er weer aan, spanning nog steeds 10 V maar de stroom was 0.55 A. Nu was ook de IC (TDA2030) op mijn voeding flink heet geworden, heb toen de AC/DC adapert op 12 volt gezet, voeding weer bijgestelt op 10 V, de voeding werd niet meer heet (wel een beetje warmer dan kamer temp, maar scheelde niet veel.) De transistor op de zender begon echter weer warmte te produceren en er ging nog steeds 10 v 0.55 A naar de zender toe.


Ik heb het idee dat die temperatuur niet goed kan zijn voor de transistor, weet er iemand wat er aan de hand kan zijn? Toen de zender op de 2 batterijen (18 v) werkte was er nooit merkbare warmte ontwikkeling op de transistor.

Groet Yannick
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik denk dat er teveel HF energie terug in jouw voeding terecht komt.
Dan ontstaat er een probleen met je gelijkricht diodes, die kunnen niet tegen dat HF en dan gaan die helemaal open staan daarvoor. Je moet je HF al eerder "kortsluiten " zodat er niks in je voeding terecht komt. Je meot de voeding echt voor HF ontkoppelen.
Een elco is voor HF een spoel denk daaraan. er moet dus een kerco bij komen.
enz. enz.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
zenderbouwerkloosterhaar
Berichten: 105
Lid geworden op: do 10 jun 2004, 8:56
Locatie: kloosterhaar
Contacteer:

Bericht door zenderbouwerkloosterhaar »

heb je die zender bij de conrad weg...die heb ik namelijk ook bestelt ..ik zal ff schema maken met paint..dan zal ik hem hier ff neerzetten
werken is mien hobby
zenderbouwerkloosterhaar
Berichten: 105
Lid geworden op: do 10 jun 2004, 8:56
Locatie: kloosterhaar
Contacteer:

Bericht door zenderbouwerkloosterhaar »

in de beschrijving staat dat er een spoeltje gewikkeld moet worden van 4 windingen om 3 mm...dat is niet zon probleem...maar er staat ook bij dat de frequentie verandert kan worden door aan de spoel te trekken en te doen..

kan dat niet anders...zeg maar die condensator naast die spoel vervangen door een trimmer ofzo..

Afbeelding
werken is mien hobby
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ja hoor, Meestal wordt dat ook zo gedaan en niet met trekken en rukken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

In het schema wat ik heb is de condensator die parallel aan de spoel zit ook een trimmer (22 pF). Het is niet helemaal het zelfde schema als ik heb, bij mij zit de antenne recht op de spoel, zonder condensator. Ik zal morgen ook eens met paint aan de slag gaan en het schema hier posten.

Ik weet niet waar het schema vandaan komt, ik heb het gekregen van iemand die het thuis had liggen en heb de onderdelen gewoon bij de electrozaak in de buurt gehaald.
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

Hier is het schema van de zender zoals ik hem gebouwd heb, met trimmer, de frequentie is trouwens niet echts stabiel, na ongeveer 10 minuten zenden zit je 0.2 MHz lager. Soms klimt hij dan omhoog soms zakt hij verder, gewoon in de gaten houden en bijregelen dus.
Bijlagen
zender.png
zender.png (11.36 KiB) 14064 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De stroom door de transistor is de ((voedingsspanning /2 )-0,7)/82.
Bij 20 Volt is dat dan 113 mA aan dc stroom dat is dan al dik 1 watt aan vermogen. Als je in de spec kijkt zie je dat hij ruim 200 Gr/watt heeft.
Hij wordt dus dik 200 graden warmer dan de omgeving.
Bij zulke temperaturen is zoeen transistor niet meer stabiet.
Je zult dit weg moeten koelen, en niet met alleen een koelsterretje.
Je kunt een lagere Basis naar 0 volt weerstand nemen om de stroom te verlagen. Het vermogen zal toch nog wel voldoende zijn.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
zenderbouwerkloosterhaar
Berichten: 105
Lid geworden op: do 10 jun 2004, 8:56
Locatie: kloosterhaar
Contacteer:

Bericht door zenderbouwerkloosterhaar »

en ik denk dat die antenne op die condensator iets makkelijker is dan op de spoel
werken is mien hobby
Plaats reactie