snelheid zonder pic

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
Rein
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 15 dec 2004, 18:39
Locatie: Belgie

snelheid zonder pic

Bericht door Rein »

hoi, ik zou een digitaal snelheidsmetertje willen maken, ik vin hier op dit forum direct enkele mogelijkheden, maar nu zou ik het willen zonder programeerbare ic's ofzo. het zal dus met meer dan 1 ic zijn.

ik zou van een puls per toer dat de as maakt, een variabele spanning willen krijgen want voor de uitlezing had ik gedacht aan een icl7106 of icl7107 (datasheet :http://www.intersil.com/data/fn/fn3082.pdf )
dus hoe rapper de pulsjes op elkaar volgen hoe hoger de spanning om deze dan uit te lezen via dat ic

kan iemand mij een schakelingetje maken of al eens zeggen welk ic of welke schakeling me hierbij kan helpen

merci
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je bouwt een oneshot met een vaste tijd.
Wanneer de triggerpulsen sneller komen dat zal de tussentijd tussen elke oneshottijd steeds korter worden.
Wanneer je dit signaal door een laagdoorlaat filter stuurd dan wordt de gemiddelde gelijkspanning ook steeds hoger naarmate de pulsen dichter op elkaar komen. Op deze manier maak je van een serie pulsen een gelijkspanning die daarvan afhankelijk is. Deze gelijkspanning ga je dan meten met je dvm die je al vernoemde.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Rein
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 15 dec 2004, 18:39
Locatie: Belgie

Bericht door Rein »

Een laagdoorlaatfilter, mooi, voor zover ik weet is dat een weerstandje en een condensator? is het dan zo eenvoudig?
en wat is een oneshot?
Hoe kom ik aan de waarden die de condensator moet hebben?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Als je een beetje tijd hebt en in dit forum gaat rondsnuffelen dan kom je iets tegen dat je kunt gebruiken.
Want er zijn al meerdere vragen in deze trant geweest.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie