Buffers voor de eindtrap

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Buffers voor de eindtrap

Bericht door the waiter »

Hallo,

ik heb een vraag, ik wil aan mijn zendertje een eindtrap hangen, waarschijnlijk de eindtrap uit dit http://electriczone.extremerobotics.nl/4trap.htm schema.

Maar ik vroeg me af wat die buffers in het schema doen? Moet ik die ook voor mijn eindtrap zetten of is dat overbodige luxe?

Ik zet de eindtrap dus niet achter de zender in dat schema maar achter een ander zendertje (dat ding met die brom :wink: ) Kan hij daar gewoon aan of moet ik er dan nog wat tussen zetten?

Alvast bedankt.
zenderbouwerkloosterhaar
Berichten: 105
Lid geworden op: do 10 jun 2004, 8:56
Locatie: kloosterhaar
Contacteer:

Bericht door zenderbouwerkloosterhaar »

volgens mij moeten die buffers er wel tussen..want anders krijgt die mrf niet genoeg insturing
werken is mien hobby
zenderbouwerkloosterhaar
Berichten: 105
Lid geworden op: do 10 jun 2004, 8:56
Locatie: kloosterhaar
Contacteer:

Bericht door zenderbouwerkloosterhaar »

tenminste ..dat licht eraan hoeveel watt dat zendertje met die brom van jou geeft...zal rond de 1 watt liggen denk ik
heb je een daiwa swr meter?
werken is mien hobby
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

zenderbouwerkloosterhaar schreef:tenminste ..dat licht eraan hoeveel watt dat zendertje met die brom van jou geeft...zal rond de 1 watt liggen denk ik
heb je een daiwa swr meter?
Die MRF heeft maar 100mW input nodig voor 5W output.

Buffertjes maken je zender stabieler en ontkoppelen de oscillator als het ware van de eindtrap. Ik zou buffertjes niet weg laten :)

onder het motto "rustig opbouwen en dan gas geven... ;) "
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

Dan zet ik die buffers er rustig tussen.

K heb geen idee watt mijn zender nu aan vermogen geeft, k moet eigenlijk ook nog eens een meter bouwen daarvoor. Ben pas kort echt bezig met electronica en HF. Dus mijn middelen (en kennis) zijn nog redelijk beperkt.

Die brom is trouwens weg :P Ja er zit een fluitende brom op, dat is mijn koeler die je kunt horen op de radio, ik ga nog eens een 2de voeding bouwen voor die koeler zodat die los staat van de zender en dus niet meer zal storen op de zender. (klinkt vreemd een koeler voor een klein zendertje maar zonder dat ding is hij in een half uur van boven naar beneden door de fm band geschoven.
Plaats reactie