Kan ik mijn zendertje PLL gestuurd maken?

Stel hier al je HF vragen.
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Kan ik mijn zendertje PLL gestuurd maken?

Bericht door the waiter »

Hallo allemaal.

Ik wil mijn zender (zie schema in bijlage) graag PLL gestuurd maken? kan dat en zo ja hoe? Ik zou dat willen doen met dit PLL schematje: http://www.pira.cz/enpll.htm


Alvast bedankt.
Bijlagen
zender.png
zender.png (11.36 KiB) 31000 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Nee, Dat gaat niet met dat ontwerp van een zendertje.
Je moet een schema gaan zoeken met een voltage controled oscillator en daar achter een liniare versterker.
Dit schema is een zelf oscilerende zender met geen externe instelmogelijkheden.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

Ok dan ga ik lekker zoeken naar zo een schema, als ik die gevonden heb, kun je dan helpen met hoe ik de PLL er opzet mat?

Alvast bedankt.
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

Is er iemand die een simpel VCO schematje heeft? ik heb er gevonden maar die zijn vrij lastig. Ik heb niet veel ervaring dus zoek iets simpels :D

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
crossover
Berichten: 740
Lid geworden op: zo 7 nov 2004, 18:58
Locatie: Bilzen. .. .
Contacteer:

Bericht door crossover »

http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/ap ... umber/1869

Afbeelding

DE IC is gratis als sample te verkrijgen...
Liggend Kan Je Sch**ten Maar Het Is Beter Als Je Zit.
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

Oke bedankt, ik heb 2 van die ic's besteld (was het minimum) Hoe kan ik daar een PLL aan hangen, of is dat niet nodig? (ik bouw die zender sowieso of hij nou wel of geen pll heeft/kan hebben)

maar wat ik als leek niet snap, op de pin TUNE op de ic komen de audio en het signaa binnen waarmee hij de frequentie regelt. Hoe werkt dat? gaat de frequentie dan niet verschuiven als ik bijvoorbeeld de muziek harder zet? of kan die IC een heel mooie scheiding maken tussen DC en AC, moet ik wel een extreem nette voeding hebben neem ik aan. Kan iemand me vertellen hoe dat werkt :D
Gebruikersavatar
crossover
Berichten: 740
Lid geworden op: zo 7 nov 2004, 18:58
Locatie: Bilzen. .. .
Contacteer:

Bericht door crossover »

the waiter schreef:Oke bedankt, ik heb 2 van die ic's besteld (was het minimum) Hoe kan ik daar een PLL aan hangen, of is dat niet nodig? (ik bouw die zender sowieso of hij nou wel of geen pll heeft/kan hebben)

maar wat ik als leek niet snap, op de pin TUNE op de ic komen de audio en het signaa binnen waarmee hij de frequentie regelt. Hoe werkt dat? gaat de frequentie dan niet verschuiven als ik bijvoorbeeld de muziek harder zet? of kan die IC een heel mooie scheiding maken tussen DC en AC, moet ik wel een extreem nette voeding hebben neem ik aan. Kan iemand me vertellen hoe dat werkt :D
In de MAX2606 zit een VCO(voltage controlled oscilator) deze laat de frequentie van het geoscileerde signaal veranderen als jij zijn spannig doet varieren. Nu via R1 ga je een basis spanning er op aanleggen. nu zal de VCO op een bepaalde waarde gaan oscileren(bv 100Mhz, als draaggolf).Via R2 word het audio signaal aangeboden, dit vermengt zich met de basis spanning zodat de VCO zijn drazaggolffrequentie zal wijzige op het ritme en vorm van het audio signaal...En dus bij de nuldoorgangen van je audio signaal wekt de VCO terug de draaggolffrequentie op... (dat is dus FModulatie)
Dus: met R1 wijzig je de draagolf frequentie en met R2 de grote van het audio signaal.
Wat zit er nog in de MAX2606, wel er zit een versterkertje in, om het VCO-signaal te versterken en dan op de antenne aan te bieden.
Qua netvoeding heb je niet echt veel nodig, je kan het gewoon met 3x 1.5V baterijtjes laten werken...
Liggend Kan Je Sch**ten Maar Het Is Beter Als Je Zit.
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

Oke bedankt voor de uitleg.
Gebruikersavatar
crossover
Berichten: 740
Lid geworden op: zo 7 nov 2004, 18:58
Locatie: Bilzen. .. .
Contacteer:

Bericht door crossover »

your welkom
Liggend Kan Je Sch**ten Maar Het Is Beter Als Je Zit.
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

Ik heb nog een vraagje over dat schematje. Ik wil er een eindtrap mee aansturen maar alle eindtrappen die ik vind vermelden een minimaal ingangsvermogen waar die zender lang niet bij in de buurt komt. Kan ik die toch eindtrappen gewoon aansluiten en werkt het dan ook? Ja natuurlijk haal ik het vermelde uitgangsvermogen niet maar dat maakt niet uit. dan hang ik er nog wel een extra trap achter (als dat kan)
Gebruikersavatar
crossover
Berichten: 740
Lid geworden op: zo 7 nov 2004, 18:58
Locatie: Bilzen. .. .
Contacteer:

Bericht door crossover »

theorie : moet je een voorversterkertje bouwe
praktijk, mag het niet, das radio piraterij... tenzij da je een vergunning hebt
Liggend Kan Je Sch**ten Maar Het Is Beter Als Je Zit.
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

dat het illegaal is weet ik wel ja maar dat maakt me niet zo uit :D ik wil mijn vermogen onder de 5 watt houden dus echt veel bereik heb ik dan niet (paar 100 meter? kilometer? niet veel meer denk ik) maar dat chipje geeft maar -21dBm heb omgerekent dat dat in de uW zat. haal ik misschien een meter of 10 mee denk ik. een kwadraat of derde macht daarvan mag wel :D (van mij, van de wet niet natuurlijk) maar gewoon een versterker eraan zou moeten werken dus? gaan we dat doen zodra de chip binnen is.
Gebruikersavatar
crossover
Berichten: 740
Lid geworden op: zo 7 nov 2004, 18:58
Locatie: Bilzen. .. .
Contacteer:

Bericht door crossover »

je moet een HF versterkertje zoeke, die een minimum bandbreedte heeft van
108Mhz aan kan...
Liggend Kan Je Sch**ten Maar Het Is Beter Als Je Zit.
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Ik zou die maxim ic niet gebruiken voor een PLL zender, zo'n goede basis is dat nou ook weer niet.
Als je even verder kijkt op die pira.cz site zie je ook nog een 300mW en een 3W zender waar je die PLL op kunt aansluiten. Die 3W is met een 2SC1971 dus gezien de opbouw denk ik dat die wel meer als de opgegeven 3 watt zal leveren.
Ikzelf heb die 300mW van die site ook laatst gemaakt, een erg leuke zender met leuke audio kwaliteit! En veel zenders waar je een varicap in ziet zitten in de oscillator kan je een PLL op aansluiten.

vragen?
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

Ok, geen PLL op de Maxim IC, maar geeft niet bouw ik gewoon nog een zender en die IC is toch nog niet binnen.

Die 3W zender op pira.cz had ik ook gezien ja maar is toch een flinke zender (veel onderdelen enzo) en heel ervaren ben ik nog niet. Helemaal niet zelfs, ben pas sinds gisteren door mijn eerste rol soldeertin heen dus.... Ik dacht, probeer eerst iets kleiners voordat ik er geld aan uit geef en het niet werkt.

Maar mijn leraar natuurkunde wilde wel meehelpen heeft hij ooit eens beloofd dus ik zal hem maar eens aanspreken wanneer we die zender kunnen bouwen.
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Weet je nou wat het leuke van zenders is? Je kunt hem helemaal in stappen bouwen en dus ook die 3W van pira.cz want dat is niet anders dan [oscillator][buffer][eindtrapje] en die kan je allen op volgorde maken. Dus je kunt ook eerst de oscillator maken en dan dat signaal wat sterker maken de volgende keer met het eerste buffertje en dan ... en dan....

zie attachment
Bijlagen
pira.cz.jpg
pira.cz.jpg (42.39 KiB) 30936 keer bekeken
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

heel even een andere vraag.
Als je zo'n sample aanvraagt, hoelang duurd dat voordat deze word toegezonden? iemand daar ervaring mee? hoe zit dat met verzendkosten?
mvg,
péé
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Pee_l schreef:heel even een andere vraag.
Als je zo'n sample aanvraagt, hoelang duurd dat voordat deze word toegezonden? iemand daar ervaring mee? hoe zit dat met verzendkosten?
mvg,
péé
- ze komen soms heel snel (paar dagen) en de andere keer duurt het wat langer
- ze zijn verzendkosten loos voor jou kant
- ze komen soms per courier en soms met de post in de brievenbus :)
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

als je over de duivel spreekt.
Ik heb ze vandaag aangekregen en ik moet zeggen ze zien er fantastisch uit. :P
Ik ben alleen verschoten dat ze zoooo klein zijn. blijkbaar zijn het smd chips ofzo (bestaat er nog iets kleiner?) Nu vroeg ik me nog af hoe je zo'n chip gebruikt. Ik ben het gewend om met gewonen componenten te werken. Zou ik hiervooor een ander topic openen of kan ik dat hier in deze topic doen??
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Ja het kan nog kleiner maar kijk even naar de manier waarop ze het doen in hetvolgende artikel:

http://www.casejunkies.com/index.php?up ... &hl_id=217
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

wanneer heb je ze bestelt Pee_l, weet ik of ik die van mij ook al snel kan verwachten :D
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

bedankt voor de goede raad. Het is een heel handige site. kan je zo'n smd ic combineren met gewone componenten (throug hole)?
mvg,

péé
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

Ripkip, misschien is dat zendertje wel iets voor www.radio-transmitters.com onder het kopje " bugs "?
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

Ik denk dat ik de samples ook vorige week vrijdag heb besteld. Zeker in dat weekend.
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

Ik heb zo ook binnen en idd ze zijn erg klein, ze zitten nog in de verpakking dus heb ze nog niet gemeten, maar wat zal het zijn, 1.5 bij 2.5 millimeter? wordt leuk solderen dit weekend :D

Op zich hebben ze wel humor bij dallas semiconductors, de envloppe waar ze in zaten is een a4tje groot en dan 2 van die kleine dingen er in.
Plaats reactie