versterkertje

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
thijs
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 8 sep 2003, 19:51
Locatie: capelle a/d ijssel

versterkertje

Bericht door thijs »

hallo, ik heb een vraagje over een versterkertje op electriczone
(misschien makkelijk, het is die 56 watt versterker)
ehm, er zit daar een keertej of 5 een ground op, tenminste,
zo'n verticaal streepje met horizontale streepjes naar beneden in een driehoekje... :? sorry, ben nog een beetje een leek op electro gebied, word aan gewerkt :)
maar, hoe moet ik die schakelen, gewoon op de aarding van een stopcontact, of, op de ground van het speaker signaal...
ehm, zou iemadn dat willen uitleggen?
alvast bedankt
Bert
Site Admin
Site Admin
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:40
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door Bert »

Volgens mij bedoel je daar een aarde teken mee.....die kan je bijv. aan de groen gele draad (in Nederland in ieder geval) aansluiten van bijv. een wandcontactdoos. Je kunt 'm ook aansluiten aan de warmwater leiding, maar daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Soms kan een grote metalen plaat ook als aarding dienst doen.
Dus dat is eigenlijk geen min, maar een absolute nul.
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

deze zit ook vaak op je voeding zoals je ziet bij deze mini voeding hier:
http://home.planet.nl/~heuve345/nl/elec ... son16.html
deze moet je niet gebruiken maar het gaat om het idee dat je hem dus ook op je voeding kan aansluiten...
vragen staat vrij ..

(die GND aansluiting)
thijs
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 8 sep 2003, 19:51
Locatie: capelle a/d ijssel

Bericht door thijs »

ja de aarde aansluiting idd!!
ehm, alleen hoe moet ik die schakelen?, neem ik gewoon een stekker met aarding, en dan maak ik die aan een draad waaraan ik in willekeurige volgorde die componenten soldeer? Of, moet ik hem daarna nog ergens aanvastmaken?
owja, maakt de volgorde nog uit? waarin ik ze vast maak aan de aardedraad?
thijs
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 8 sep 2003, 19:51
Locatie: capelle a/d ijssel

Bericht door thijs »

ehm, natuurlijk op zo'n moment alleen de aarde draad schakelen, en de voeding met een trafootje..=)
c0rneel
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 3 nov 2003, 14:23
Locatie: Oss. .

Bericht door c0rneel »

Ik weet niet hoe het schema in elkaar zit maar ik ga ervan uit dat er gelijkspanning wordt gebruikt. Om van wisselspanning gelijkspanning te krijgen moet er een bruggelijkrichter gebruikt worden. Deze bruggelijkrichter heeft 2 wisselspanningingangen en een + en - uitgang.

Mocht je nog vragen hebben moet je ff het schema doormailen.
Marp
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 1 dec 2003, 6:53

Bericht door Marp »

Ik zou die massa maar niet op de aarde aansluiten!

Die versterker heeft een symetrische voeding nodig (bijv. +35V / 0V / -35V). Daar waar het massateken staat, wordt de nul van de voeding bedoeld. Varianten van deze versterker gaan veelal door het leven onder de (onterechte) naam "Gainclone". Zoek daar maar eens naar met Google, of kijk voor een duidelijke beschrijving naar de "Geenkloon" op http://www.platenspeler.com onder de button "Projekten".

Dit is overigens een zeer goed klinkende versterker met veel detail en ongelooflijk strakke bassen door een zeer goede controle over de luidsprekers! Hou er wel rekening mee dat hij luidsprekers van 4Ohm niet goed kan aansturen. Als je dat wilt, dien je de LM3875 te vervangen door de iets zwaardere LM3886.
Tanky87
Berichten: 8
Lid geworden op: di 30 dec 2003, 21:42
Locatie: Leiden
Contacteer:

inbouwen

Bericht door Tanky87 »

beste thijs,

ik denk dat je deze versteker wel zal inbouwen in een behuizing.
Ik gebruik meestal een metalen 19inch behuizing. hier kun je aan de zijkant van de behuizing een centraal ground punt maken.
Ik laat echter wel de aarde weg bij de behuizing amdat mij rack al geaard is!

Meschien heb je wat aan deze tip. Maar het is inderdaad niet helemaal vogens de regels.

Ik bouw mestal een versteker op een printplaat op wat volgens de meerderheid van de zelfbouwers ook niet goed is, maar het is wel goed voor de overzichtelijkheid en ze doen hun werk prima ( toegepast in discotheken ) :lol:
Plaats reactie