kippengaaskooi tegen gsm golven -MEER REACTIES GRAAG!!!!-

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
jeroen99
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 25 mar 2005, 14:35

kippengaaskooi tegen gsm golven -MEER REACTIES GRAAG!!!!-

Bericht door jeroen99 »

beste forum lezers,

Ik wou laatst een kooi van kippengaas maken om te kijken of dat echt de e.m. golven van gsm kan tegenhouden. Het moet te doen zijn, je leest het namelijk overal!
Ik heb het geprobeerd en tot nu toe lukt het mij niet.
Ik had een ongeaard kooitje gemaakt van 20*20*20 cm, diameter gaten: 2cm. Vervolgens mijn mobieltje erin gehangen en hij bleeft het wel doen. Ontvangst werd ook niet minder.

Weet iemand wat ik fout doe? (naar mijn weten hoef je de kooi niet te aarden)

groetjes, jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen99 op za 26 mar 2005, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Dan zijn je gaten nog te groot.
maak ze maar eens een stuk kleiner en probeer het nog maar eens.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
jeroen99
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 25 mar 2005, 14:35

Bericht door jeroen99 »

gsm in europa is 1800Mhz (1,8Ghz)

golflengte (labda)=1/frequentie*constante

golflengte=1/1.800.000.000*300.000.000

let op: eerst delen, dan vermenigvuldigen)

het antwoord is dan:0.16 m. (16 cm.)

Het kippengaas van mij met 2 cm diameter zou dus prima moeten werken. Ik snap er dan ook niets van waarom mijn gsm het toch doet!?!?
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

...
Laatst gewijzigd door Stynus op wo 16 apr 2008, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen99
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 25 mar 2005, 14:35

Bericht door jeroen99 »

hmm ja, maar moet het niet juist een net structuur hebben om te kunnen werken :?:
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

Een Kooi van Faraday houdt alleen elektrische velden tegen. GSM netwerken maken gebruik van elektromagnetische straling, net zoals radio. De magnetische component van het signaal wordt echter gewoon doorgelaten bij een Kooi van Faraday.

grtzzzz

edit: als je enkel een gsm signaal wil verstoren kan je dit doen met een gsm-jammer, deze blokkeert de frequenties van een gsm (800 en 900 MHz) let wel op dat dit laatste illegaal is en dat ze je verstoorder kunnen opsporen met een peilwagen.
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

Ik dacht dat EM gewoon tegengehouden werd door de kooi van Faraday hoor? Ik heb vorig jaar een "masterclass" van 5 dagen in de TU/e gedaan, bij electrotechniek. En in de hoogspannings hal daar (een enorme kooi van faraday) deden gsms ed. het niet (alleen als de deur open stond.)

Voor de mensen die die hal niet kennen, het is een soort fabriekshal, alle wanden, vloer, plafond en deuren zijn van staal en daarin worden experimenten met hoogspanning uitgevoerd. Dat gebeurde in die hal om te voorkomen dat de buitenwereld last zou krijgen van storingen. En die storingen konden ze daar zeker veroorzaken. Toen wij ons experiment deden (meet hoogspaning corona opwekken, ozon maken en daarmee water zuiveren) werden alle grafische rekenmachines die in de buurt waren volledig gereset (terug naar fabrieksinstellingen) op het moment dat de opstelling in werking gesteld werd. (teteris van je rekenmachine gewist :cry: ) Alle meetapperatuur en gsm's lagen dus ook in afgeschermde kasten (van staal) om zo te voorkomen dat de metingen verknalt werden.

GSM's deden het daar op bepaalde plekken in de hal een beetje doordat daar door de jaren heen gaten in de wand geboort waren om diverse kabels naar binnen te krijgen in de hal.

GSM zit toch op 1800 MHz, alleen kpn werkt ook nog op de 900 Mhz dacht ik.
jef
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 20:46
Locatie: Olen, België

Bericht door jef »

Kippengaas met een opening van 2 cm zal bij 900 MHz ongeveer 18 dB verzwakking geven en bij 1800 MHz 12 dB.
Voor een opening van 1 cm zal de verzwakking ongeveer 24 dB zijn bij 900 MHz en bij 1800 MHz 18 dB.
Je mag dus rekenen dat de verzwakking steeds 6 dB beter zal zijn bij een halvering van de opening. We houden geen rekening met het soort materiaal of de dikte van de draad.
Met een gaas van 2 mm opening zal je dus ongeveer een verzwakking hebben van 38 dB bij 900 MHz en van 32 dB bij 1800 MHz.

Conclusie: openingen zo klein mogelijk maken.

Opm. Bij deze frequencies zal je voor een GSM al binnen je kubus van 20cm in het verre veld zitten zodat zowel magnetisch als elektrisch veld zullen verzwakt worden.

Groeten.
Jef
PeteHeide
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 14 apr 2008, 16:34

Bericht door PeteHeide »

We maken veel kooien voor medische ruimten.

Met 2 a 3 mm gaas bereiken we met gemak een demping van + 40dB (40dB is de eis voor E en M velden) in het frequentiegebied van 30-300MHz. is laagfrequent t.o.v de GSM band maar GSM werkt niet binnen de kooi echter zodra de deur op een kier staat dan is het mis.
Wel kwalitatief hoogwaardige deuren en filters gebruiken.

Groeten

Peter
Plaats reactie