12 naar 5 volt converter resultaat

Deel hier je ervaringen over schema's met anderen.
Plaats reactie
bzzz
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 4 mar 2005, 21:49

12 naar 5 volt converter resultaat

Bericht door bzzz »

Hoi Allemaal,

Ik heb van de week de converter in elkaar zitten solderen en wil even melde dat het perfect werkt, inmiddels heb ik 'm ook ingebouwd in de auto. Als complete "dodo" op het gebied van electronica vond ik het een ware prestatie en kan ik niet wachten op het volgende project.

Ik had overigens wel een klein foutje gemaakt, gezien ik een leuk blauw ledje wilde gebruiken ter indicatie dat er aan de 5 volt zijde spanning staat. Ik had vanaf de led doorgeschakeld naar de output kant maar was vergeten dat het de weerstandje wat de led nodig heeft om niet door te branden ook zo zijn effect heeft op de output spanning, deze bleek na het meten geen 4.9 volt te geven maar 3. heb daarna 1 draad even anders gesoldeerd en toen had ik netjes de 5 volt output zoals ik hem nodig heb voor mij ipod.

Bijgaand wil ik jullie toch een paar foto's laten zien, ik had de onderdelen bij DIL in Rotterdam gehaald het enige wat ze niet hadden was de usb female die heb ik dan ook maar uit een hubje gesoldeerd. Dit is overigens iets wat ik nog wel wil veranderen in de toekomst en ik denk dat ik gewoon een usb extension cable ga halen en die door knip en aansluit op de print gezien ik de plug niet erg fijn vind bij nader inzien.

Maar goed dit topic is eigenlijk bedoeld voor vragen maar het leek me ook wel eens leuk om een resultaat te posten.

groet Bastiaan
Bijlagen
PC210019.jpg
PC210019.jpg (64.23 KiB) 10357 keer bekeken
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Hallo Bastiaan,

dat ziet er goed uit, zeker voor een eerste project!

Als ik het goed heb haal je spanning van de usb aansluiting op je pc en maak je hier 5V van om je iPod op te laden?!
Let er wel op dat er een bepaald maximum aan stroom uit je USB poort getrokken mag worden maar dat zal in dit geval wel goed zitten.
Heb je misschien nog een site/schema? Op basis van een 7805 ?
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

RiPKiP schreef:Hallo Bastiaan,

dat ziet er goed uit, zeker voor een eerste project!

Als ik het goed heb haal je spanning van de usb aansluiting op je pc en maak je hier 5V van om je iPod op te laden?!
Let er wel op dat er een bepaald maximum aan stroom uit je USB poort getrokken mag worden maar dat zal in dit geval wel goed zitten.
Heb je misschien nog een site/schema? Op basis van een 7805 ?
ik denk dat hij 12V van de accu in zijn auto grbruikt:
ingebouwd in de auto
en ps: de forum klok loopt een uur achter :!:
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ps. Klok moet je zelf goedzetten bij je gegevens.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

mat janssen schreef:Ps. Klok moet je zelf goedzetten bij je gegevens.
nee die staat in mijn gegevens goed:
GMT+1
maar de forumklok staat nog op wintertijd
bzzz
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 4 mar 2005, 21:49

Schema!

Bericht door bzzz »

Hier het schema, erg eenvoudig in elkaar gezet kosten waar zo rond de 8 euro, heb de printplaat niet meegerekend want die had ik hier nog liggen.
maar in ieder geval heb je daarvoor alle componenten en een leuk zwart doosje om het in kwijt te kunnen. natuurlijk kun je de led weglaten (zit ook niet in het schema verwerkt) en spaar je nog eens een kleine 3 euro uit.

Ik heb hem inderdaad voor in de auto gemaakt. dit om mijn ipod op te kunnen laden, maar natuurlijk ook voor andere usb apparaten zoals bijvoorbeeld mijn mobiele telefoon. Uiteindelijk zal dit kastje puur gebruikt worden voor mijn mobiele telefoon, maar dat is pas als mijn 2de en 3de idee zijn uitgewerkt to die tijd laat ik mijn ipod er mooi oplopen.

Stap 2 van mijn verhaal is een versterker van pak 'm beet 100Watt en daarna de equalizer te bouwen zoals in een al eerder geplaatst topic van mij waarbij Matt mij heeft geholpen met het schema. (ook zie je daar wat voor kast ik wil bouwen om de lege ruimte van mijn autoradio op te vullen)

In ieder geval was dit voor mij de eerste keer dat ik met een soldeerbout te keer ben gegaan en echt iets heb gemaakt waar ik ook nog wat aan heb. Het heeft me in ieder geval erg gemotiveerd om meer te experimenteren en te bouwen.

Een leuk effect is dat ik een ultra felle blauwe led heb aangeschaft, nu zit deze kast inmiddels achter mijn dashbord maar er schijnt nu in het donker een mooie blauwe gloed over de vloerbekleding van mijn auto. Had niet verwacht dat die ledjes zoveel licht zouden produceren.

Maar goed zie het schema voor het project, de led zit er niet ingetekend

groet Bastiaan
Bijlagen
schema_uitgewerkt.jpg
schema_uitgewerkt.jpg (28.54 KiB) 10329 keer bekeken
Plaats reactie