Leds

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Kijk hier eens of je dit misschien bedoeld !
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

hier een schematje...
het eerste schematje sluit je aan in de plaats van je gewone achterlicht en het tweede deel in de plaats van je remlicht

bij gewone werking zullen er 20 leds opgelicht blijven en van zodra het remlicht bekrachtigd wordt lichten alle 40 leds op

elke weerstand heeft een waarde van 150 ohm
Bijlagen
led stoplicht brommer.GIF
led stoplicht brommer.GIF (4.21 KiB) 18417 keer bekeken
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Die 7812 moet je weglaten, die zitten er voor niks bij 12 volt. Je hebt er alleen maar last van en ze werken niet.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Robin_321
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 2 mar 2005, 20:03
Locatie: Dinxperlo

Bericht door Robin_321 »

Inderdaad op die link staan ong wat ik bedoel maar dan zonder die knipperlichten. Maar zijn die waarden van de weerstanden hetzelfde als die bij mijn achterlicht moet zijn? Bedankt voor dat schematje maar dat kan toch simpeler... Zonder condensators of blaas ik de leds dan op?
johannes
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 0:55

Bericht door johannes »

hey robin
lijkt je het niet verstandiger om een kant en klaar led achterlicht te kopen voor je aerox? weet je ook zeker dat het goed werkt
en ze hebben dacht ik ook nog eens een E-keur, wat betekent dat ze straat legaal zijn

hier een link

http://www.euroscooters.nl/shop/product ... cts_id/697
Robin_321
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 2 mar 2005, 20:03
Locatie: Dinxperlo

Bericht door Robin_321 »

Dat is niet orgineel en uniek en ik vindt het leuk om te prutsen 8) 8) 8)
johannes
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 0:55

Bericht door johannes »

je moet wel niet vergeten dat je ook de printplaat moet etsen
en je moet er rekening mee houden dat 40 leds prijs technisch gezien vele malen duurder is dan zo'n achterlicht unit kopen

maar dat moet je allemaal zelf weten
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

ik had die spanningsregulators erbij gezet omdat ik voor een vriend zijn aerox al eens heb moeten doen maar de accu gaf soms tijdens het rijden 14V af :? zal wss aan de brommer hebben gelegen :P grtzzz

@ johannes: deze schakeling gaat heel makkelijk en simpel op een eurocardje, en etsen is dan ook niet nodig :wink: grtzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
1303 RS
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 28 nov 2004, 13:17
Locatie: . .. .. .

Bericht door 1303 RS »

Het is normaal dat de spaning tijdens het draaien van de motor hoger ligt als 12 volt dus is het toch verstandig om de 7812 te gebruiken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Stel je spanning gaat van 11,5 naar 13 volt.
Je hebt een serie weerstand bij je ledjes zitten, die je uitgerekend had voor 20 mA.
Wat denk je dat er gebeurt !!
Gewoon die 7812 weglaten.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

dat is juist, srry even niet over nagedacht :oops: maar als die 7812 blijft steken bij mn maat, kan dit toch geen kwaad he? want anders moete we die er terug uithale...
grtzzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je kunt hem gerust laten zitten hoor, kan geen kwaad. Maar de volgende keer hoef je hem er niet meer in te zetten.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Robin_321
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 2 mar 2005, 20:03
Locatie: Dinxperlo

Bericht door Robin_321 »

Ik ga het in een plaatje aluminium bouwen zonder printplaat en die leds kosten me 1.10 per 25 + 25 cent voor de weerstanden op inkoopacties.net. Ik zou ook niet weten waar ik die condensators, enz kan kopen. Als ik nou iets grotere weerstanden gebruik dan heb ik die condensator niet nodig en 40 leds in een scooter achter licht is toch fel zat. :D :D :D
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

condensatoren kun je ook gewoon bij de electrohandel kopen. Wat ze kosten? geen flauw idee, ik pin altijd
johannes
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 0:55

Bericht door johannes »

Robin_321 schreef:Ik ga het in een plaatje aluminium bouwen zonder printplaat en die leds kosten me 1.10 per 25 + 25 cent voor de weerstanden op inkoopacties.net. Ik zou ook niet weten waar ik die condensators, enz kan kopen. Als ik nou iets grotere weerstanden gebruik dan heb ik die condensator niet nodig en 40 leds in een scooter achter licht is toch fel zat. :D :D :D
dat ligt er aan hoeveel mcd die leds zijn.
maar als je 40 leds van 3000mcd pakt is dat wel fel
Robin_321
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 2 mar 2005, 20:03
Locatie: Dinxperlo

Bericht door Robin_321 »

Ik hoop dat het een beetje fel wordt is wel kick. Ik zit alleen nog te twijfelen over 180 ohms of 220 ohms per 5 leds maar ik heb van allebei een zakje bestelt dus ik kan nog kiezen. welke zou het beste zijn zonder condensators?
Bijlagen
Zo wil ik het eruit laten zien. Dit is het achterlicht van de achterkant van de scooter bekeken.
Zo wil ik het eruit laten zien. Dit is het achterlicht van de achterkant van de scooter bekeken.
achterlicht.JPG (7.98 KiB) 18313 keer bekeken
Robin_321
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 2 mar 2005, 20:03
Locatie: Dinxperlo

Bericht door Robin_321 »

Ik heb ondertussen wat van me plannen gewijzigd en het worden 50 leds
30 bij normaal licht en 20 extra bij remlicht. ik gebruik wel 220 ohm weerstanden per 5 leds 8) 8) 8) Bedankt nog voor jullie hulp!!!
Plaats reactie