Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

Dream Light

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen
Auteur Bericht
Bugs

BerichtGeplaatst: Zo 17 Aug 2003, 1:46    Onderwerp: Dream Light Reageer met quote

Dag allen... Ik zit met een klein probleempje. Ik ben bezig met een Dream light (een lamp voor de babykamer dat er uitziet als een wolk, een gewoone lamp in het midden heeft en kleine twinkeltjes als sterren). Daarvoor wil ik sterren simuleren. Sterren die random oplichten en toch niet te snel. (anders wordt het te druk). Wat normaal gebruikt wordt is een halogeenlamp met een draaischijf naat glasfiber. leuk hoor... telkens dat geratel van de vertrager van de motor die het schijfje laat draaien. Dus een andere oplossing... LEDs.... Cool... 4 witte en 2 blauwe, dat gaat per LED naar 10X doorzichtig visdraad (glasfiber)... en we hebben een dreamlight. ÉÉN probleem.... De aanstuuring. Het mag niet te snel, ook niet t langzaam, niet te regelmatig... Pfffff... uhm... ok.... wat heb ik nodig? Uitgaande van elke led onafhankelijk... 6 schakelingen bestaande uit: een random generator die een zaaktant aanstuurt waarbij de helling random is, maar de uit stand zogoed als 0 seconden bereikt..... dit alles mag niet te groot worden, en ik wil er geen Pentium tegen aan gooien, dus ik dacht zelf aan opamps of zo... WIE OH WIE kan mij hier bij helpen.
Bugs

BerichtGeplaatst: Zo 17 Aug 2003, 1:52    Onderwerp: Reageer met quote

Oh ja... Was ik nog even vergeten te vertellen, Als hij af is komt er een kompleete bouwbeschrijving (icl foto's) op mijn site die ik dan hier zal posten......
RiPKiP

BerichtGeplaatst: Zo 17 Aug 2003, 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

visdraad van glasfiber Shocked
Bugs

BerichtGeplaatst: Zo 17 Aug 2003, 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

Glasfieber is eg duur en moeilijk te krijgen, Visdraad van 0,55 mm volledig transparant werkt net zo goed voor dit doeleinde (zie UVO lampen).
Muizeke
Moderator
Moderator

Woonplaats: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

BerichtGeplaatst: Vr 5 Sep 2003, 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

Om lichteffecten te raliseren zijn er reeds vele schakelingen gepubliceerd. Het internet staat er vol van. Ook op deze site zijn er schakelingen te vinden die u kunnen helpen.
De eerste twee trappen van de vlammensimulator ( opwekken van een driehoeksspanning en versterking hiervan ) zijn reeds bruikbaar.
Indien de led op volle lichtsterkte wat langer dient te branden dan is volgende hint voor een schakeling nuttig:

pulsgenerator - afvlakking van de flanken - versterking

Pulsgenerators en versterkers hiervoor mogen geen probleem zijn (zie vlammensimulator). Een RC schakeling zorgt voor de afvlakking van de flanken

Voor het gewenste lichteffect is het spelen met de frequentie van de blokgolfgenerator en de R ( potentiometeruitvoering)

Sterrenhemel.gif

Sterrenhemel.gif - 5691 keer

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muizeke
Moderator
Moderator

Woonplaats: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

BerichtGeplaatst: Zo 14 Sep 2003, 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Het voledige schema.

Er zijn 2 OPAMPS gebruikt. Ofwel 2x de 741 of 1x de dual 1458

R is afhankelijk van de gekozen voedingsspanning die tussen de 6 en de 12 V mag liggen.

Men mag ook meerdere led's in serie plaatsen. Het aantal is afhankelijk van de gekozen voedingsspanning en er dient een nieuwe waarde van R berekend.

Schema-Sterrenlled--.jpg

Schema-Sterrenlled--.jpg - 5683 keer

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: