multi functioneel display

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
shadowhunter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 15:21

multi functioneel display

Bericht door shadowhunter »

Hallo,

ik ben redelijk wat bezig met auto tuning, maar van electronica heb ik geen kaas gegeten, vandaar dat ik jullie benader.

Hetvolgende is wat ik graag zou willen, of het mogelijk is weet ik bijgod niet, dus dat laat ik aan jullie over.

Ik wil in mijn auto graag een display plaatsen, en daar moet de volgende informate op uit te lezen komen:

- Toerental
- Snelheid
- Olie temperatuur en olie druk
- Watertemperatuur
- Benzine niveau
- Km stand totaal
- Km dag teller (zelf resetbaar naar 0)
- Injector duty in % en

Weet niet of ik een heel domme vraag stel nu, maar goed, domme vragen bestaan niet zullen we maar zeggen :)
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Dit is allemaal mogelijk, je zult alleen nog de nodige juiste opnemers in je auto moeten plaatsen. Deze worden dan uitgelezen en op een display geplaatst.
Getallen op een display plaatsen is niet zo een probleem voor ons. Ze zullen alleen goed moeten worden aangeleverd.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
shadowhunter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 15:21

Bericht door shadowhunter »

Kijk dat is nog eens goed nieuws!!

Benzine niveau, watertemperatuur en toerental worden al aangelevert door de standaard sensoren in mn auto. De snelheidsmeter is analoog, die werkt gewoon met een kabel vanaf de versnellingsbak naar de klokkencluster.

Het idee is dus dat ik mijn dashcluster wat aparter wil maken, en wil laten uitspringen van de rest :)
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

WAnneer die bestaande sensoren worden afgetakt naar jouw nieuwe schakeling, gaat dan jouw auto over de *!@# of mag dat gewoon.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
shadowhunter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 15:21

Bericht door shadowhunter »

Ligt eraan waar ik ze af tap denk ik...

Mijn planning was om de standaard dashboard cluster te beroven van de water temperatuurmeter en brandstof niveau meter (dit zitten bij elkaar in n redelijk grote ronde uitsparing ter grote van de toerenteller en snelheidsmeter). De ronde uitsparing waarin ze zitten wil ik vierkant vijlen en daar in een LCD schermpie plaatsen. Dus ik denk dat ik de signalen die die twee meters nu krijgen gewoon kan aftappen zonder problemen, hij draait immers prima zonder klokkencluster.

De snelheidsmeter en toerenteller wil ik in analoge vorm ook behouden, de toerenteller kan ik wel aftappen zonder problemen, en anders maak ik een nieuwe signaaldraad vanaf de ontsteking, dus ook dat zal geen probleem worden.

Waar ik het snelheidssignaal vandaan moet halen is een 2e.... misschien van een primera GT de ABS sensoren afhalen en die gebruiken als snelheidssensoren, of een fietscomputer mollen en daar de sensor van nemen.

Voor olie druk en olie temperatuur sensor moet ik maar even naar de lokale automaterialenzaak denk ik.
bzzz
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 4 mar 2005, 21:49

Bericht door bzzz »

Interesant iets, ik heb dan gelijk een vraag.

Is het niet mogelijk om je kilometerkabel op een electromotor aan te sluiten en de electromotor omwentelingen te meten. Een soort van reversed engineering dus. of een draaischijf te gebruiken waar je kilometerkabel aan vast zit en daar een optische sensor op los te laten die de omwentelingen telt en verwerkt tot een km/u meting.
(hierbij denk ik aan een draaischijf x diameter en een gaatje erin een led die licht geeft aan de ene kant van de schijf en een lichtontvang sensor aan de andere kant iedere keer dat er licht door het gat schijnt word het opgevangen door de sensor en word deze impuls gebruikt om te tellen)

Op deze manier hoef je denk ik geen rare fratsen uit te halen met je dashboard en aftappingen te maken. Je kunt denk ik gewoon gebruik maken van de bestaande pluggen die reeds in je klokkenhuis zitten. want de overige zaken komen niet analoog binnen.

het is een beetje een opmerking uit het niets, maar het schoot me te binnen en ben zelf erg benieuwd of mijn idee een nauwkeurig resultaat zou kunnen behalen.

groet Bastiaan
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Goed idee, en als je dan b.v. 100 pulsen per omwenteling maakt dan heb je best een mooie resolutie.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
bzzz
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 4 mar 2005, 21:49

Bericht door bzzz »

dank je mat, als newbee op electronica gebied probeer ik ook zo mijn steentje bij te dragen ;)

De belangrijkste reden dat ik met het idee kwam is puur zodat je niet diverse nieuwe sensoren hoeft te plaatsen en je gebruik kunt maken van wat er al ligt. Scheelt een boel zweet en tranen denk ik zo.

[EDIT]

ik lees net dat hij de originele km teller wil behouden, mijn idee gaat dus niet helemaal op dan, gezien je de kabel al in gebruik hebt, maar als ik een tip mag geven zou ik geheel digitaal gaan wel zo mooi als je het mij vraagt, dit betekend dus de analoge klok eruit halen en vervangen met de digitale.

Andere opmerking ik lees dat je wil gaan veilen/zagen voor je lcd scherm. Ik zou er toch voor kiezen om het hele klokkencluster bij de sloop voor jouw auto en bouwjaar op te halen en deze te bewerken zodat je alles erin kwijt kunt, hiermee behoud je het origineel en mocht je de auto ooit willen verkopen kun je het origineel terugplaatsen en de digitale eventueel weer overzetten naar een andere. (je kunt er natuurlijk ook voor kiezen je kale klokkencluster als mal te gebruiken en in kunstof een nieuwe te vervaardigen.)

Het zou mij overigens niks verbazen als het gehele huis in onderdelen uit elkaar is te halen en dat je dus de zwarte plaat waar nu de gaten+klokken en controle lampjes inzitten kunt vervangen met een eigen gemaakte plaat van bijvoorbeeld aluminium of een heel dik stevig karton. Het geeft je ook enigzins de vrijheid om je displays naar eigen smaak in te delen op je dash.

Nog een tip, gezien er met kilometerstanden niet geknoeid mag worden zou ik er toch voor kiezen de unit die je wil maken even aan te melden bij je garage of rdw wanneer die klaar is, zodat zij weten dat de kilomterstand op je analoge klok ook overeenkomt met die van je nieuwe digitale. het is nogal vervelend als je de auto ooit wilt verkopen en er twijfel bestaat over de kilometerstand, ze doen hem bij de rdw dan opzieuw verzegelen, want als je inmiddels al een kijkje hebt gehad achter je dash dan zul je ongetwijfeld wel een rood labeltje hebben zien zitten.

[/EDIT]
shadowhunter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 15:21

Bericht door shadowhunter »

Nope mijn auto is van '92, toen deden ze daar nog niet aan denk ik, want heb geen zegel gezien.

Ik ben zeker van plan om aan een sloop cluster te werken ja, maar de reden waarom ik toerenteller en snelheidsmeter analoog wil houden is omdat ik analoog een stuk rustiger voor de ogen vind, en sneller vind af te lezen, daarbij, de sensatie van een zwiepende toerenteller en snelheids meter wil ik absoluut niet missen ;)
bzzz
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 4 mar 2005, 21:49

Bericht door bzzz »

ah okay, daar heb je wel gelijk in een teller die op en neer danst is toch ook altijd wel heftig om te zien, maar goed mischien kun je dit oplossen door in een halve boog een serie ledjes op het toerental te laten springen. groen rustig oranje wat hoger toerental en rood extreem toerental. (een soort van nightrider idee)

Maar goed je kunt nog zoveel kanten op, en zo complex als dat je zelf wilt.

Wat betreft de zegel het zou kunnen ik heb hier 2 auto's een suzuki en een nissan, de suzuki is uit 2000 en die heeft een zegel de nissan uit 95 niet (heb ik vandaag even snel bekeken geen grondig onderzoek dus wie weet zit ie er toch)

Let wel dat een klokkencluster bij de sloop niet per definitie goedkoop hoeft te zijn. Wat ik in het verleden nog wel eens heb gedaan voor een Renault 5 GTS die ik toen bezitte was vragen of ik de onderdelen er zelf uit mocht halen van diverse sloopwagens, scheelde aanzienlijk in de prijs (naast dat kleine dingen nog wel eens gewoon in je zak verdwenen) maar goed das niet geheel netjes van mij.

in ieder geval succes en laat wat foto's zien van als het erin in zit!

groet Bastiaan
shadowhunter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 15:21

Bericht door shadowhunter »

De analoge toerenteller en snelheidsmeter krijgen custom designed tellerplaten, dus speciaal zijn ze zeker ;)

Heb nooit echt kunnen kiezen, digitaal of analoog, dus dan maar alle 2! :D

Over die onderdelen van de sloop die niet eerlijk zouden zijn, joh, t is algeen bekend dat er op de sloop een onderscheid is tussen grote onderdelen, en de gratis ZAK-onderdelen! Alleen de n00bs rekenen dingen als kleine schroefjes die geen hond mist af, de slimmert draagt een five pocket als ie op slooptocht gaat :wink:
bzzz
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 4 mar 2005, 21:49

Bericht door bzzz »

komt wel goed ben benieuwd of het je lukt, zou wel leuk zijn als je een foto laat zien wanneer het af is, in ieder geval succes!
shadowhunter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 15:21

Bericht door shadowhunter »

dat zowiezo, t is ook niet iets dat in n paar weken gebeurd hoeft te zijn, ik neem mn tijd ervoor, maar als ie klaar is dan post ik zeker een foto. Eens kijken wat voor schermpje geschikt is ervoor, moet natuurlijk wel passen. Het liefst iets met rode backlight... Maar tijd genoeg :)
Afbeelding
Plaats reactie