knipperlichten omtoveren tot sidemarkers

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
shadowhunter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 15:21

knipperlichten omtoveren tot sidemarkers

Bericht door shadowhunter »

Ik wil mn knipperlichten van de auto graag rondom hebben meebranden met het stadslicht, maar zo zodat als ze moeten knipperen ze dit ook gewoon doen. Tevens moet dit met een schakelaar uit te zetten zijn, voor als ik op keuring moet dat ik maar die schakelaar hoef om te gooien en alles weer werkt zoals standaard.

Iemand die me hierbij kan helpen? :)
Laatst gewijzigd door shadowhunter op za 2 apr 2005, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Met een diode kun je de lampen mee laten branden met je stadslicht. Knipperen wordt dan iets lastiger maar met een transistor in serie kan dat ook weer worden opgelost.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
shadowhunter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 15:21

Bericht door shadowhunter »

Als je me een schematje dat voor een leek te lezen valt zou kunnen maken zou ik je heel erg dankbaar zijn!

Diodes had ik al aan gedacht ja, om te voorkomen dat de spanning van de stadslichten doorloopt naar het knipperrelais, toch?

Dan moet ik nog iets erop verzinnen dat t knipperen gaat.

Mijn idee leek het makkelijkste om het knipperpatroon om te draaien, aan wordt uit en uit wordt aan.

Dus in plaats van knipperen zou het knipperrelais nu de lichten dan uitschakelen op één of andere manier, denk ik een beetje in de goede richting?
Laatst gewijzigd door shadowhunter op za 2 apr 2005, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ja je denkt in de juiste richting. Ik was dit nl. ook al zo van plan.
Denk er nog even over na. Ik heb vannavond toch geen tijd om het uit te werken. Morgen gaan we gewoon verder.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
shadowhunter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 15:21

Bericht door shadowhunter »

geen ramp, t loopt geen mega haast, ben al lang blij er hulp van een deskundige bij te krijgen :D
Laatst gewijzigd door shadowhunter op za 2 apr 2005, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hier is al iets. Erg robuust, met relaitjes.
Bijlagen
stadslicht_knipper.GIF
stadslicht_knipper.GIF (3.3 KiB) 15234 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mat Janssen op za 2 apr 2005, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
shadowhunter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 15:21

Bericht door shadowhunter »

Super man! Hardstikke bedankt.

Ik neem aan dat als ik dit mee neem naar een electronica zaak dat ze dan wel weten wat ze me moeten geven en dan moet ik t gewoon zo aan elkaar gaan solderen? :)
Laatst gewijzigd door shadowhunter op za 2 apr 2005, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Dat zou moeten kunnen.
Bij elke genomineerde elektronikazaak moet dit geen probleem hoeven te zijn.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
bzzz
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 4 mar 2005, 21:49

Bericht door bzzz »

Ik mis volgens mij nog iets in het schema, je wilde de boel toch ook voor de keuring weer uit kunnen zetten met een schakelaar. Zover ik het schema begrijp zit die schakelaar er niet tussen. maar goed die kun je na de stadlicht schakelaar er tussen zetten dan moet het ook werken.

indien ik het schema verkeerd heb gelezen hoor ik het graag
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ben ik inderdaad vergeten.
Wnaaeer je die schakelaar in serie plaatst met de stadslichtschakelaar dan werkt de zaak inderdaad niet (als het in de uitstand staat).
Ik verander dit nog even in het schema.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
shadowhunter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 15:21

Bericht door shadowhunter »

Dus als ik het goed begrijp dan knipperen ze ook met de stadslichten uit nog steeds, en met de stadslichten aan veranderd hun knipperpatroon en wordt uit=aan en aan=uit, toch? Dan hoe ik de verbinding tussen dit circuitje en de stadslichten toch maar door middel van een schakelaar te onderbreken, en het circuit zo wijs te maken dat de stadslichten niet aan staan toch? in dat geval zouden dan de knipperlichten hun normale werk doen en netjes uit blijven en alleen knipperen als ik richting aan geef geloof ik.

Wel echt super dit, echt waar! Had dit forum vele malen eerder moeten ontdekken :)

Nog één vraag, het is zo dat als een knipperlicht normaal stuk is, dat de knippers zoveel vlugger gaan knipperen, knipperautomat zou dan een spanningsverschil meten. Krijg ik hier geen last mee?

Ik ga iig maandag eens shoppen voor spulletjes en vrolijk solderen, dan nog eens kijken waar in de wagen ik t beste dit circuitje kan opnemen :)
Laatst gewijzigd door shadowhunter op za 2 apr 2005, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

In het geval van sneller knipperen kun je een extra belastingsweerstand mee schakelen. Dit kun je dan regelen via RE1, want dit relais "weet" of de belasting anders is dan "normaal".
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
bzzz
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 4 mar 2005, 21:49

Bericht door bzzz »

aaah de primera, heb er zelf een gehad een slx 2.0 bouwjaar 95. de schakeling zover ik zie is niet denderend groot dus dat past makkelijk ergens achter je dash. Als het goed is heeft de primera nog een loze plek voor een schakelaar (ziet eruit als een knop maar is het niet zeg maar), effe naar de sloop gaan daar een dergelijke schakelaar voor de primera kopen voor 1 euro ofzo, kun je die mooi gebruiken om de schakeling aan en uit te zetten, en heb je er ook makkelijk toegang tot.

laat maar weten of het lukt
shadowhunter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 15:21

Bericht door shadowhunter »

Goed idee! :)

Geinig dat je dezelfde auto als mij gehad hebt, rijden goed hè? die p10's :)
Afbeelding
bzzz
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 4 mar 2005, 21:49

Bericht door bzzz »

ja fijne auto's maar ik heb het er helaas niet mee getroffen, vorige eigenaar had hem een beetje afgeragt, na 6 maanden kon er een hele nieuwe versnellingsbak in. Heb toen besloten weer wat anders te kopen.
shadowhunter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 15:21

Bericht door shadowhunter »

Das balen! t is idd altijd n risico met vorige eigenaren, je weet nooit hoe ermee is omgegaan door de betreffende man. Ik had echter geluk en trof een primera met maar 63.000 op t klokkie! Dus dat zit wel snor ;) in zulke korte tijd help je n bak niet naar de verdommenis :)

Wat rijd je nu voor iets?
Afbeelding
Plaats reactie