Brom op mijn zender

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Brom op mijn zender

Bericht door the waiter »

Hallo,

Ik heb een brom op mijn zender zitten, eerst dacht ik dat het misschien aan de voeding lag, maar die is volledig HF ontkoppelt (zo volledig als ik dat kan) en de brom heb ik ook als ik de zender op batterijen laat werken. Ik dacht dus aan de voeding van de discman die voor het audio signaal zorgt. Maar als ik op mijn koptelefoon naar de discman luister hoor ik hem weer niet (die brom). Nog leuker zelfs is dat de zender zelfs een brom geeft als er geen audio bron is aangesloten. wanneer ik de top van de plug aanraak zijn de rapen gaar en bromt hij zo hard dat ik mezelf niet hoor denken. Ik kan hem natuurlijk als morse zender gebruiken (harde brom zachte brom) Maar ik wilde er toch gewoon muziek op zetten. Ik denk dus dat het in de plug zit of in de aansluiting tussen kabeltje en zender. Weet er iemand hoe ik die brom weg kan halen?

Het schema van de zender staat hier onder

Alvast bedankt.
Bijlagen
zender.png
zender.png (11.36 KiB) 15766 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De brom wordt er door de omgeving ingestraald.
Plaats het geheel maar eens in een metalen bakje, wat je ook aan de 0 volt en aarde legt.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
zenderbouwerkloosterhaar
Berichten: 105
Lid geworden op: do 10 jun 2004, 8:56
Locatie: kloosterhaar
Contacteer:

Bericht door zenderbouwerkloosterhaar »

zonder bakje bij mij helemaal schoon
hoe kan dit?
werken is mien hobby
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Jij hebt een "schone" omgeving. En hij wat minder.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

Hij zat al gedeeltelijk in een metale bakje toen ik dit poste (alleen de bovenkant is open) ivm. de hitte productie, wordt hij niet te heet als ik hem helemaal afsluit?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Kleine gaatjes erin boren??
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

the waiter schreef:Hij zat al gedeeltelijk in een metale bakje toen ik dit poste (alleen de bovenkant is open) ivm. de hitte productie, wordt hij niet te heet als ik hem helemaal afsluit?
- transitor met isolatie op het metaal monteren voor warmte afgifte ?

- het kan dat de ene een brom heeft en de ander niet dit hangt idd van je omgeving af maar ook van de manier van bouwen, sommige constructies zijn gevoeliger dan de andere... HF bouwen blijft leuk he jongens :)
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

zeker leuk ja, ik denk dat het aan de manier van bouwen ligt, ik heb namelijk 2 de zelfde zendertjes, het enige verschil is, zender A is gewoon een standaard bouwpakket, en B is gebouwd volgens dat schema, maar de lay-out op de print verschilt redelijk (bij B overzichtelijker, was makkelijker te bouwen)(is op een simpel experimenteer printje gebouwd)

Ik heb zender A even in exact de zelfde situatie aangesloten, en toen was er geen brom. Denk dus dat door de bouw zender B gevoeliger is voor dergelijke storingen.
zenderbouwerkloosterhaar
Berichten: 105
Lid geworden op: do 10 jun 2004, 8:56
Locatie: kloosterhaar
Contacteer:

Bericht door zenderbouwerkloosterhaar »

ik heb ook zo'n zendertje
als ik hem pll wil maken

kan dat in de eerste plaats wel..
waar moet ik de pll kit er dan op zetten?
werken is mien hobby
the waiter
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 19:57
Locatie: In de buurt van Tilburg
Contacteer:

Bericht door the waiter »

Ja dat zou wel leuk zij ja hem PLL maken, ik lees ook wel ev en mee hoe dat moet dan kan ik het ook doen :P

Of weet er misschien iemand anders een leuk PLL zendertje, wat niet te groot is (in opbouw en vermogen)
walter
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 mar 2005, 0:39
Locatie: Dilsen-Stokkem (belgie)

Bericht door walter »

Ik denk eerder dat je met een aard lus probleem zit door die discman
aan te sluiten voor de modulatie heb je een dubeel kabeltje gebruikt denk ik één voor het signaal en één voor de massa.
Oplossing gebruik optocolers of 1/1 trafo's zodat je galvanis gescheiden bent tussen de twee toestellen.
Walter
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Nog leuker zelfs is dat de zender zelfs een brom geeft als er geen audio bron is aangesloten.
Dus die aardlus (wat niet gek is) kan in dit geval niet. Het is bijna zeker instraling wat te wijten kan zijn aan je manier van bouwen enzo maar ook aan het schema, deze is zo basic dat hij er erg gevoelig voor zal zijn. Oplossingen zijn al genoemd hierboven...
Plaats reactie