el. magneten

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
tom
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 9:43

el. magneten

Bericht door tom »

hallo,

ik ben opzoek naar heel kleine liniare magneetspoeltjes om een rem tebouwen in een slotcar moet dus werken op 12 tot 20 volt gelijkspanning.Wie kan mij aan een adres helpen waar deze tekoop zijn.

mvg tom
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Wat is een slotkar?
Graag eerst een uitvoeringsschema van de rem en wat meer uitleg.

In theorie is het mogelijk om een rem te bouwen met electromagneten maar ik twijfel aan de haalbaarheid ervan.

In ieder geval is het een onmogelijke opgave zonder bijkomende informatie. In ieder geval zal het gevraagde niet in een electronicawinkel te vinden zijn: een industriële uitvoering ligt meer in de lijn van de verwachting.
tom
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 9:43

Bericht door tom »

Een slotcar is niks anders dan een elektrische racebaan auto jeweet wel scalectrix, carrera enzo.Ik heb een autotje wat totaal niet op de motor kan remmen.Dus ik wil iets doe met een elektrische rem.Mag ook een relais zijn dat de motor kortsluit als de spanning er af gaat.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Oké. Het probleem is ietsje duidelijker gesteld maar een oplossing is nog ver weg.
De elektronica van een speelgoedracebaan is gewoonlijk evenredig met de betaalde prijs en u bent hierover blijkbaar niet tevreden.
Een elektronische oplossing van het probleem kan niet moeilijk zijn, maar de praktische uitvoering hiervan is ofwel duur ofwel niet gebruiksvriendelijk.
Voor zoveel ik van dit speelgoed afweet word de snelheid van de auto ( meestal gelijkstroombesturing) bepaald met een soort joystick, die de weerstand van een potentiometer wijzigt. Maar daarna zijn er veel sturingen (impulsen, spanningsveranderingen…..) mogelijk.
Waarom wil u de remafstand van de auto wijzigen? Als men de stroom afsnijdt rijdt hij nog enkel op kinetische energie en dat kan nooit ver zijn aangezien de motor dan gaat functioneren als generator.. Wat is dus het probleem?
Verbeteringen zijn echter legio maar afhankelijk van het besturingssysteem, bijvoorbeeld:
- Indien u een eenvoudig besturingssysteem wil behouden dan moet de ganse elektronica van de racebaan gewijzigd worden: op de nulstand van de joystick kan dan een negatief impuls naar de motor gezonden worden zodat deze blokkeert (= verandering van rijrichting).
- Met een drukknop en een relais kan de rijrichting veranderd worden: dit geeft een gegarandeerd remresultaat met vonken en is nefast voor de levensduur van de schakeling.
- Indien niet voorzien: probeer eerst eens een diode te plaatsen over de motor (is een hulp voor snelle stroomwijzigingen)
Graag uw mening.
Plaats reactie