Relais sluiten op geluidssignaal

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
Govert
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 24 sep 2003, 20:44
Locatie: Helmond

Relais sluiten op geluidssignaal

Bericht door Govert »

hoi,

Ik ben beginnend elektro-hobbyist. Ik heb er altijd wel interesse in gehad, maar ik ben er nooit echt mee bezig geweest. de interesse is weer aangewakkerd door een andere hobby van me: fotografie. Ik wil het volgende bereiken:

Ik wil een flitser laten flitsen op geluid. Dit om een soort van hoge-snelheidsfotografie te doen. Zie bijvoorbeeld deze site: http://www.splutphoto.com/100%20Shot%20 ... frames.htm
Hier gaat de flitser af op of net na impact van een glas op een tafel. De impact wordt geregistreerd met een microfoon, die vervolgens via een schakeling de flitser laat afgaan. Op deze manier krijg je goeie timing. Alles in een donkere kamer met de lens van de camera open. De flits bepaalt nu de belichtingstijd en die is erg kort. Hiermee kan je dus scherpe en onbewogen beelden krijgen van snel bewegende voorwerpen en zo actie heel mooi vastleggen.

De flitser die ik heb gaat af als ik de twee pooltjes van het stekkertje kortsluit (let op, de flitsstroom loopt hier niet). Ik wil dus een relais laten sluiten om zo de flitser te laten afgaan. Nu heb ik al het volgende:

Een audioversterker om het microfoonsignaal te versterken.

Een Philips LM311 comparator
datasheet/app.note: http://www.national.com/ds/LM/LM111.pdf

Een reed relais: CP CARE 15005B

Potmetertje om de gevoeligheid van de comparator in te stellen.

Het relais is volgens mij het probleem niet, die is eenvoudig aan te sluiten. Die heb ik getest en werkt. Ik weet alleen niet goed hoe ik de comparator moet aansluiten. Evt. wil ik ook een apart versterkertje voor de microfoon bouwen, omdat een audioversterker voor het geheel misschien een beetje lomp is.