Relais sluiten op geluidssignaal

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
Govert
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 24 sep 2003, 20:44
Locatie: Helmond

Relais sluiten op geluidssignaal

Bericht door Govert »

hoi,

Ik ben beginnend elektro-hobbyist. Ik heb er altijd wel interesse in gehad, maar ik ben er nooit echt mee bezig geweest. de interesse is weer aangewakkerd door een andere hobby van me: fotografie. Ik wil het volgende bereiken:

Ik wil een flitser laten flitsen op geluid. Dit om een soort van hoge-snelheidsfotografie te doen. Zie bijvoorbeeld deze site: http://www.splutphoto.com/100%20Shot%20 ... frames.htm
Hier gaat de flitser af op of net na impact van een glas op een tafel. De impact wordt geregistreerd met een microfoon, die vervolgens via een schakeling de flitser laat afgaan. Op deze manier krijg je goeie timing. Alles in een donkere kamer met de lens van de camera open. De flits bepaalt nu de belichtingstijd en die is erg kort. Hiermee kan je dus scherpe en onbewogen beelden krijgen van snel bewegende voorwerpen en zo actie heel mooi vastleggen.

De flitser die ik heb gaat af als ik de twee pooltjes van het stekkertje kortsluit (let op, de flitsstroom loopt hier niet). Ik wil dus een relais laten sluiten om zo de flitser te laten afgaan. Nu heb ik al het volgende:

Een audioversterker om het microfoonsignaal te versterken.

Een Philips LM311 comparator
datasheet/app.note: http://www.national.com/ds/LM/LM111.pdf

Een reed relais: CP CARE 15005B

Potmetertje om de gevoeligheid van de comparator in te stellen.

Het relais is volgens mij het probleem niet, die is eenvoudig aan te sluiten. Die heb ik getest en werkt. Ik weet alleen niet goed hoe ik de comparator moet aansluiten. Evt. wil ik ook een apart versterkertje voor de microfoon bouwen, omdat een audioversterker voor het geheel misschien een beetje lomp is.

Kunnen jullie me helpen? Misschien is het voor een ervaren ontwerper een piece-of-cake om een schakeling uit de mouw te schudden, maar ik kom er niet uit. Met wat voor een dingen moet ik bijvoorbeeld rekening houden?

Alvast bedankt!
:)

EDIT: als je totaal andere ideeën hebt, dan zijn die ook welkom, het is niet zo dat ik vast zit aan de beschrijving hierboven.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Ik weet niet waarom u de opgesomde onderdelen voorstelde (had u die nog liggen?).

In ieder geval denk ik dat het reed-relais te traag is voor het beoogde doel maar deze kan gemakkelijk door een triac vervangen worden.

De gevraagde schakeling is algemeen bekend en daarom raad ik aan in een zoek machine zoals GOOGLE de woorden " sound trigger electronic flash" in te voeren. Er zijn resultaten met casette-recorders, computers ed.

Voor een eenvoudig schema verwijs ik naar het boek "302 schakelingen" uitgegeven door electuur. Op blz 283 is een snelle akoestische flitsslaaf beschreven.

Een alledaags schema bestaat gewoonlijk uit vollende onderdelen:
- een microfoon
- een versterker
- een trigger ( comparotor of monostabiele multivibrator )
- een aangespaste flash-sturing.

De bal ligt nu terug in uw kamp, maar laat zeker iets weten
Plaats reactie