stroboscoop op de scooter

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
evgeniy1987
Berichten: 6
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 16:12

stroboscoop op de scooter

Bericht door evgeniy1987 »

hoi

ik wil graag een stroboscoop op mijn scooter bouwen, waarbij de flitsfrequentie afhangt van de toerental. ik wil per 10 toeren een flits.
daarvoor moet ik waarschijnlijk een pulsenteller gebruiken, en dan op uigangen van 8 en 2 een en-poort, en dan heb ik dus een puls per 10 toeren .. maar ik weet niet hoe ik verder moet gaan ... ik weet niet of led's 1200 flitsen per minuut maximaal aankunnen .. help me alstublieft!
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Er bestaan 10 delers, dus daar hoef je je geen zorgen voor te maken.
En 2 "flitsen per sec" kan een led wel aan hoor. Normaal filtsen leds niet, dat doen echte flitsbuizen. Maar op een puls geven van 100 msec. met een wat hogere stroom gaat ook goed.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
evgeniy1987
Berichten: 6
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 16:12

Bericht door evgeniy1987 »

dank u!

maar welke dingen moet ik dan kopen ?
ik ben naar de locale electronica winkel gegaan, en daar heb ik het uitgelegd, zeiden ze : we hebben er geen verstand van, je moet met nummers aankomen, en dan krijg je de chip met de nummer.

dus ik zou graag de nummers van de onderdelen hebben en tevens, als het niet te moeilijk is, een schema ... ik denk nu zo : pick-up >>> pulsenteller>>> &-poort op de uitgangen 2 en 8 >>> tranzistor >>> led's, een stuk of 4 in serie geschakeld. maar weet dus ook hoe het zou moeten, alleen niet welke onderdelen en waar ik op moet letten
Bijlagen
schema.JPG
schema.JPG (9.38 KiB) 3786 keer bekeken
Plaats reactie