ledjes aan elektronische transfo dimmen

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Joeri Fr
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 29 sep 2004, 18:22
Locatie: Brugge (B). .. .

ledjes aan elektronische transfo dimmen

Bericht door Joeri Fr »

Hoi,
ik wil een aantal Luxeon leds aan een daarvoor bestemde elektronische transfo met stroomregelaar hangen (in: 230V AC / uit: 350mA, +/-40V max.).
Dit wil ik dan dimmen.
Kan dit door simpelweg een gewone lampendimmer voor het lichtnet ervoor te schakelen?
Zo niet, wat is het alternatief?

PS De transfo kan niet open.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Elektronische trafo is niet te dimmen met een normale regelaar.
Er zijn speciale dimmers voor in de handel.
Kontakt opnemen met de leverancier geeft altijd de beste resultaten hierover.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Joeri Fr
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 29 sep 2004, 18:22
Locatie: Brugge (B). .. .

Bericht door Joeri Fr »

daar proberen ze me een full-option dimmer aan te praten met geïntegreerde dim-functie en dat wil ik net niet (kostelijk)

ik heb dus volgende geprobeerd:
schema zoals in attachment waarbij de BC517 via pwm wordt aangestuurd.
Wanneer de transistor niet geleidt heb ik 5V voeding uit de regelaar, afgeleid van de 32.6V die de transfo dan aanbiedt.
Wanneer de transistor geleidt zakt de spanning aan de uitgang van de regelaar tot +/-2.5V.
De transistor doet even wat ie moet doen, om daarna een rookwolkje uit te stoten.
De hFE van zo'n Darlington is aangegeven op 30000, dus dacht ik dat een voorschakelweerstandje van 4K7 de zaak zou klaren (1mA in de basis).
Gebruik ik beter een BC337 die een kleinere gain heeft waar ik dan een kleinere weerstand aan hang, of is er iets anders aan de hand?
Bijlagen
schema.gif
schema.gif (10.59 KiB) 8503 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je bent een serie weerstand vergeten die in serie staat met de leds. De stroom door het geheel is op deze manier niet in de hand te houden.
Je moet de zaak zo uitrekenen dat je ongeveer 20 mA laat lopen door de leds. Je hoeft nu alleen nog maar de brandspanning van de leds van je voedingsspanning af te trekken en je kunt zo de waarde van de serieweerstand uitrekenen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Joeri Fr
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 29 sep 2004, 18:22
Locatie: Brugge (B). .. .

Bericht door Joeri Fr »

eeuh, nee.
Ik kan natuurlijk geen goed antwoord verwachten als ik maar de helft van de info geef....

De leds zijn 1W leds die een stroom van 350mA nodig hebben.

De stroomverzorging (black box) heeft een interne regelaar die ervoor zorgt dat er nooit meer als 350mA uitkomt en daardoor is geen weerstand extern meer nodig (staat zo in de spec, en heb ik al veelvuldig zo getest).

De BC517 kan 30V DC aan en 500mA.

Het moet dus ergens anders aan liggen.
Heb je nog een idee?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Dat zal dan wel, maar als je black box 350 mA geeft en jij zet er een led op die bij die stroom 2 volt nodig heeft, dan zakt jouw uitgangsspanning. En die spanning wordt ook gebruikt om de chip aan te sturen en die chip stuurt weer de transistor.
Bij het uitrekenen van alles ga jij er vanuit dat je nog steeds de volle voedingsspanning hebt. Dat is dan niet meer zo dus je sturing is veel te slap. enz. enz.
Zet er maar een weerstand bij zodat je voldoende spanning uit je blackbox blijft houden dat ook de 7805 fatsoenlijk bijft werken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Joeri Fr
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 29 sep 2004, 18:22
Locatie: Brugge (B). .. .

Bericht door Joeri Fr »

ok. dan denk ik het begrepen te hebben.
Vandaar dat ik met 1 led slechts 2.5V kreeg uit m'n regelaar (voorwaartse spaning van 1 led) en er dan te weinig stroom naar de transistor ging die dan op zijn beurt niet satureerde en de boel opwarmde enz.
Goed.
Dank je.
Plaats reactie