| Auteur |
Bericht |
katfreak2
|
Geplaatst: Za 31 Jul 2010, 16:44 Onderwerp: pwm 50Hz omzetter |
|
|
hey,,
ik ben bezig met een schakeling om de cos phi te meten van het elektriciteitsnet. Ik heb de stroom via een shuntweerstand omgezet naar een spanning en dan heb ik via 2 opamps de spanning en de stroom (ook als spanning) blokgolven gemaakt en deze 2 blokgolven naar een xor gate gestuurd zodat ik op de uitgang van deze xor gate een pwm signaal krijg met de verschuiving van de spanning en stroom. nu wil ik dit pwm signaal omzetten naar een gelijkspanning maar omdat die 50 hz nogal laag is wil ik deze frequentie eerst verhogen tot een aantal KHz om dan vervolgens naar een gelijkspanning om te zetten met behulp van een RC kring.
Is er iemand die een idee heeft hoe ik de 50 Hz pwm kan omzetten naar een x aantal KHz met dezelfde duty cycle...
mvg
Katfreak2
|
|
| Naar boven |
|
Mat Janssen Moderator

|
Geplaatst: Zo 1 Aug 2010, 12:01 Onderwerp: |
|
|
Als jij dezelfde dutycycle wil alleen een andere frequentie, dan zal dit natuurlijk niet helpen voor wat je wil, alleen je rc filter netwerk heeft dan een andere rc tijd, maar het resultaat in dc waarde zal precies dezelfde zijn.
Dus waarom dan die aanpassing.
Meet gewoon de pulsbreedte in tijd en dan kun je daaruit makkelijk de faseverschuiving bepalen. _________________ signature ruimte te huur
Verhuurd
|
|
| Naar boven |
|
katfreak2
|
Geplaatst: Zo 1 Aug 2010, 17:12 Onderwerp: |
|
|
De reden is omdat ik een redelijk mooie gelijkspanning nodig heb. om dit te realiseren zou de RC tijd nog vele kleiner zijn als mijn PWM frequentie waardoor deze eigelijk traag reageert.
Ik ben nu maar afgestapt van dit idee en ga proberen via een pic 16F648a een pwm signaal te maken en aan te sturen met de duty cycle van het eerste signaal..
alvast toch bedankt voor te reageren
mvg
|
|
| Naar boven |
|
KlaasZ
|
Geplaatst: Zo 1 Aug 2010, 19:08 Onderwerp: |
|
|
Wat voor een uitlezing wil je er eigenlijk achter hebben?
Je kan er gewoon een universeelmeter achter hangen op een gelijkspanningsbereik. Die middelt de spanning vanzelf uit. Hoef je verder geen moeilijke dingen voor te doen.
|
|
| Naar boven |
|