Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

relay

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen
Auteur Bericht
gast
Gast

BerichtGeplaatst: Wo 13 Nov 2002, 22:34    Onderwerp: relay Reageer met quote

ik ben opzoek naar een schema om een 12volt relay vertraagt op en af te laten schakelen kan iemand mij daar bij helpen?
Naar boven
MADdie86
Expert
Expert

BerichtGeplaatst: Ma 18 Nov 2002, 0:08    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik het goed snap wil je als er stroom op je relay komt dat het even duurt voordat deze aan schakelt en als de stroom er van af gaat dat het dan een paar tellen duurt voordat hij uit gaat ?

De simpelste oplossing is 2 elco's en 1 diode.
Ik zal ff uitleggen hoe je dat moet doen, je pakt elco 1 die het dubbele van de spanning aan kan in serie met je relais. elco 2 die schakel je parallel met je relais en de diode zet je voor de 2 elcos in sper richting. Zo duurt het bij een 12v 600 Ohm relais met elco 1 als 4700µF ongeveer 5 seconden voordat deze aangaat, en met elco 2 als 4700µF ongeveer 10 seconden voordat deze uitgaat.

Ik zal kijken of ik deze uitvoering online op dit forum kan krijgen.
Je hebt ook een betrouwbaardere versie en die werkt met transistorren, ik zal kijken of ik die ook hier neer kan zetten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: