Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

snelheidsmeter

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Digitaal
Auteur Bericht
janwaling

BerichtGeplaatst: Ma 30 Mei 2016, 10:57    Onderwerp: snelheidsmeter Reageer met quote

goedendag,
k ben op zoek naar een oplossing voor het maken van een analoog/elektronische snelheidsmeter. In een klassieke auto heb ik wat aanpassingen aan motor en versnellingsbak gedaan, waardoor de mechanische snelheidsmeter niet meer werkt. We willen graag de bestaande meterklok behouden. Gedachten gaan uit naar twee oplossingen. 1-van de cardanas een puls oppikken, die omzetten naar een spanning die te meten is met een analoge voltmeter. Deze dan in de klok inbouwen en ijken met GPS.
2-wederom een puls van de cardanas een puls oppiken, omzetten in spanning en met de variabele spanning een elektromotor aandrijven die achterop de tellerklok komt. De kabel aandrijving is immers ook eencontinue omwentelling.
Heeft iemand hier ideeën over? Ik kan mechanisch en elektronisch het een en ander, programmeren kan ik vast door iemand laten doen.
Alvast bedankt, jan waling
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mat Janssen
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Ma 30 Mei 2016, 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

Beide methodes kunnen met analoge elektronica en behoeven geen software aanpassing.
Met een NE555 kun je een oneshot maken die getriggerd wordt, de gemiddelde waarde van dit signaal is een afgeleide van de snelheid.
Gebruik je een snelheids meter die aangedreven werd door een bodenkabel, dan gebruik je dit signaal als referentie voor een motortje met snelheidsregeling die dan de magneet aandrijft in dat aanwijsinstrument.
janwaling

BerichtGeplaatst: Ma 30 Mei 2016, 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt! Dat klinkt als iets wat ik zou moeten kunnen, nadat ik de benodigde info heb verzameld.....
Naar boven
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Digitaal Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: