|
Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In
overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over
elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van
Schakelingen
|
| Auteur |
Bericht |
Euros
|
Geplaatst: Za 20 Mrt 2010, 15:08 Onderwerp: Stroomversterkingsschakeling |
|
|
hello,
In het kader van mijn eindwerk dien ik een schakeling te ontwikkelen die moet dienen als stroomversterker.
Mijn ervaring met elektronica is echter zeeeer beperkt.
Ik dacht aan een transistor of mosfet schakeling, maar de schakelingen die ik ooit geleerd heb op school waren slechts in staat enkele miliampères te schakelen.
Ik zal mss even toelichten waarvoor het moet dienen en wat er dus verwacht word.
De schakeling moet injectoren van een wagen aansturen.
Deze worden gestuurd via een piek en hold principe.
Momenteel kan de computer een piekstoom van 3,68A en een holdstroom van 1,98A leveren. Deze zijn ontoereikend en zouden versterkt moeten worden tot 5,4 A (als piekwaarde) en 1,5 A als hold waarde.
(deze waardes mogen ook hoger zijn, ze kunnen altijd verlaagt worden via het motormanagerment systeem, maar moeten zeker die waardes kunnen bereiken)
Het schakelen van piek en hold gebeurd door de computer.
Enkel de versterking moet dus bekomen worden.
Als spanningsbron is er enkel 12V (batterij) of 5V ter beschikking.
Graag advies hoe ik zo'n schakeling kan verwezenlijken. Ze diend 8x uitgevoerd te worden. (8 injectoren)
Alvast bedankt !
|
|
| Naar boven |
|
Euros
|
Geplaatst: Za 3 Apr 2010, 11:06 Onderwerp: |
|
|
hoi
Is er echt niemand die mij kan/wil helpen?
Ik weet totaal niet hoe ik aan zoiets moet beginnen. Mijn kennis is praktisch nul.
Ik heb het een en ander opgezocht en weet nu dit:
De computer zal de transistor of darlington trap moeten sturen.
Hiervoor is een stroom naar keuze beschikbaar. (tot max 3A)
Al lijkt het mij of ik een voorschakelweerstand zal moeten gebruiken.
(klopt dit ???)
Want alle transistoren die in vind vragen maximaal 1 A als basisstroom.
Verder kan ik er niet goed aan uit.
Tot zo ver ik het begrijp zet je een spanning over de collector en emiter.
(in mijn geval 12V, maar die transistoren vragen meestal meer. Is die waarde dan de maximale spanning? mag minder ook? en als ik er minder opzet bekom ik dan nog dezelfde versterking?)
Meestal plaatst men de emiter aan de massa. Maar dan vraag ik mij af, als de emitorstroom net de versterkte stroom is. Waarom aan de massa leggen? Het is juist die stroom die mijn injectoren zal moeten sturen.
Hoe moet ik dat dan aansluiten?
ik hoop dat er mij hier toch iemand op weg wil helpen.
Alvast bedankt
|
|
| Naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dit forum
|
|