Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

Temperatuurschakeling

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Gezocht
Auteur Bericht
Willem

BerichtGeplaatst: Wo 12 Nov 2003, 0:23    Onderwerp: Temperatuurschakeling Reageer met quote

Ik ben op zoek naar een schema van een temperatuurschakeling.
Ik heb een voedingsspanning van 4,8V en mbv een temperatuursensor, die in te stellen is van 0 - +/-150 graden, wil ik een relais laten schakelen.
Wie kan mij hier aan helpen?? Alvast bedankt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muizeke
Moderator
Moderator

Woonplaats: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

BerichtGeplaatst: Do 13 Nov 2003, 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Daar ik mij verbaas over de onrealistische en onpraktische opgave veronderstel ik dat dit een schoolopdracht is.
Er stellen zich enkele moeilijkheden:
1. Een sensor vinden die een lineair verloop heeft in het opgegeven temperatuursgebied.
2. De werking op 4,8 V: de meeste enkelzijdige gevoede opamps laten het afweten als zij dicht tegen het massapotentiaal moeten werken.
3. Het ijkprobleem

De principeschakeling is in feite eenvoudig en kan in twee stappen onderverdeeld worden:

1. Een temperatuur naar spanning omzetter. Zie bijvoorbeeld blz 28 in het boek "301 schakelingen" uitgegeven door Electuur. De meeste electronische thermometers werken op dit principe en op internet zijn er vele variaties hiervan te vinden.

2. Een comparator schakeling die een variabele ingestelde spanning vergelijkt met de temperatuursspanning en die het relais aanstuurt.
Naar boven
Willem

BerichtGeplaatst: Di 18 Nov 2003, 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, ik heb het helemaal verkeerd omschreven. Ik heb ondertussen al wel een schema gevonden en die werkt prima. De schakeling was bedoeld om een ventilator aan te sturen voor een model verbrandingsmotor. Maar in elk geval bedankt voor de moeite.

Thermostaat.gif

Thermostaat.gif - 3922 keer

Naar boven
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Gezocht Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: