Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

uitleg over mogelijk defect

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Lichteffecten
Auteur Bericht
Mattie

BerichtGeplaatst: Di 30 Nov 2004, 17:38    Onderwerp: uitleg over mogelijk defect Reageer met quote

Ik heb een vraag over onderstaande schakeling:

Ik heb deze schakeling getest door alles gewoon aan elkaar te solderen, dan werkt het.
Zodra ik deze schakeling op een boardje maak, blijft de led branden.
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe deze schakeling werkt en welke delen defect kunnen zijn als de led blijft branden?

Mattie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mat Janssen
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Di 30 Nov 2004, 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Wanneer je de schakeling onder spanning zet dan is C1 leeg.Hierdoor is T1 gespert. Dus kan de stroom door R3 transistor T2 laten geleiden.
Wanneer T2 geleid dan zal Led D2 aan zijn en een redelijk hoge spanningsval over R4 laten ontstaan.
Doordat T2 geleid staat er op zijn emittor ongeveer de voedingsspanning.
Deze hoge spanning gaat via diode D1, die kan geleiden, en R1 condensator C1 opladen.
Op een gegeven moment is de spanning over C1 zo hoog dat T1 in geleiding komt.
Wanneer T1 in geleiding komt zal T2 gaan sperren De spanning over R4 zal ook dalen omdat omdat de collector stroom van T1 laget is dan de collector stroom van T2 (dit vormt een hysteresis).Daar T2 spert zal de led D2 uitgaan. D1 zorgt ervoor dat C1 niet via R1 wordt ontladen maar door R2.
Wanneer nu de C1 ontladen is zal T1 weer sperren en het begint weer van voor af aan.
Waneer deze schakeling wel werkt als je de onderdelen zo in de lucht bouwt en niet werkt als je de schakeling op een print maakt, zul je wel iets niet goed hebben aangesloten.De transistor verkeerd om of zo.
Mattie

BerichtGeplaatst: Di 30 Nov 2004, 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

hmmm, ik heb alles al 10x nagekeken. Dit is al de 2e poging. (Bij de eerste poging had ik per ongeluk de negatieve kant van D1 ook aan de basis van T1. Bij die schakeling deed niets het meer, ook niet "in de lucht".) Ik heb alle ondedelen nieuw gepakt, getest en aangesloten precies zoals ik het had. Als de led blijft branden, kigt het dan waarschijnlijk aan T1? Omdat deze zou moeten ontladen? (de condensator heb ik al 2x vervangen).
Naar boven
Mat Janssen
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Di 30 Nov 2004, 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad als T1 stuk is dan blijft de led branden.
Deze zorgt er nl. voor dat bij een vol geladen cond. C1 de led uit moet gaan.
Mattie

BerichtGeplaatst: Di 30 Nov 2004, 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

het moet toch ergens aan mijn printje liggen... Sad als ik alles los haal en "in de lucht" aan mekaar zet werkt het weer gewoon...
In ieder geval bedankt voor de uitleg, ga ik morgen maar weer proberen...
Naar boven
Fuse

BerichtGeplaatst: Di 30 Nov 2004, 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

Hey welke schakeling is dit op circus online?
Ziet er leuk uit Smile

edit][Misschien maakt hij ergens vals contact? Had ik bij mijn eerste schakeling die ik maakte, een piepklein beetje soldeertin gooide alles in de goot. Maar nu doet ie het, het is een LED op 1,5V.. RESPECT Exclamation

Hye, heb hem al gevonden, nog een knipper LED, eerst zocht ik me dood naar die schakeling. http://www.circuitsonline.net/circuits/view/12

BerichtGeplaatst: Wo 1 Dec 2004, 1:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb al 2 nieuwe printjes gemaakt (gewoon zo'n printjes met koperen banen en wat gaatjes), de schakeling ziet er gewoon perfect uit... en toch werkt het niet. het nadeel is dat het ergens in moet, dus ik heb het printje zo klein mogelijk gemaakt. Ik ga morgen nog een nieuw printje proberen en dan iets groter, hopelijk werkt het dan Razz
Naar boven
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Lichteffecten Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: