12v claxon op een 24v elektrische fiets

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Bierbuik
Berichten: 1
Lid geworden op: za 22 okt 2016, 0:20

12v claxon op een 24v elektrische fiets

Bericht door Bierbuik »

Goedenavond allen,

Ik heb sinds kort een elektrische fiets van het merk Altra, voorzien van een 24volt 10AH accu.
In de box kwam ik toevallig een oude scooterclaxon en een drukschakelaar tegen.
Nu wil ik dus de claxon op de fiets monteren, echter is het een 12v claxon.
Wat googelen leert mij dat veel claxons werken op zowel 12 als 24 volt, echter zie ik op mijne alleen 12v er op staan.
Kan ik deze dan gewoon gebruiken als ik stroom aftap van de fiets of moet hier een omvormer oid tussen?
Uiteraard zet ik er dan ook een zekering tussen, maar welke?
En waar kan ik het beste stroom aftappen van de fiets?
Het is een vrij simpel model, geen boordcomputer etc, enkel een accu, paar lampjes voor de resterende accusterkte, een draaiknop om de trapondersteuning te regelen en een motor op het voorwiel.
Ik zat zelf te denken om de stroom vlak na de draaiknop af te tappen, zodat je dan ook de toeter kan 'dimmen', schakelaar in een fietsbel verwerken en de claxon zelf vlak achter de koplamp te monteren.
Mocht het niet kunnen of teveel werk zijn dan ga ik wel op zoek naar een 24v claxon, maar het liefst gebruik ik de spullen die ik al in huis heb.
Hopelijk kunnen jullie mij in de goede richting sturen, lijkt me een leuk projectje.
Groeten en alvast bedankt
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Niet achter de draaiknop aansluiten, maar gewoon op de accu.
Zekering niet vergeten.
Ik heb hier nog wel een 24V claxon voor je eventueel.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie