Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

prblemen over serie schakeling

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen
Auteur Bericht
ron
Gast

BerichtGeplaatst: Ma 30 Sep 2002, 14:45    Onderwerp: prblemen over serie schakeling Reageer met quote

hoi kan iemand me iets vertellen over serie schakeling en parralel schakeling ven led

alvast bedankt
Naar boven
danny

BerichtGeplaatst: Wo 2 Okt 2002, 19:47    Onderwerp: Re: prblemen over serie schakeling Reageer met quote

ron schreef:
hoi kan iemand me iets vertellen over serie schakeling en parralel schakeling ven led

alvast bedankt

ik weet het niet zeker hoor. maar ledjes zijn stroomgestuurd. dus als je ze parallel schakelt dan zullen ze zachter branden. omdat de stroom zicht verdeelt over de belastingen. dus als je ze in serie schakelt zullen ze allemaal even hard branden omdat er overal evenveel stroom loopt. ik hoop dat ik het goed heb.

succes

danny
Bert
Site Admin
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo 2 Okt 2002, 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

De vervangingsweerstand is bij:
serieschakeling Rv = R1+R2+R3 etc.
parallelschakeling 1/Rv = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 etc.
bij parallel wordt de stroom overal heen gestuurd en zullen ze allemaal even hard of zacht branden.
Bij serie is dat ook zo, alleen moet je daar dus een hogere voltage opzetten. Denk aan het kerstboomeffect, daar zijn de lampjes niet 230 V van maar aantal delen door 230 V = voltage per lampje.
Want U = I x R

Rolling Eyes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
danny

BerichtGeplaatst: Do 3 Okt 2002, 8:43    Onderwerp: Reageer met quote

ja, ik had het fout beredeneerd. de belastingen zijn in principe het zelfde. ik had het fout. het spijt me.

groeten danny
MADdie86
Expert
Expert

BerichtGeplaatst: Wo 9 Okt 2002, 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

danny schreef:
ja, ik had het fout beredeneerd. de belastingen zijn in principe het zelfde. ik had het fout. het spijt me.

groeten danny

Danny je hebt toch MSN ? toch maar voortaan naar mij luisteren Laughing

Voor de rest die niet snapt wat ik bedoel, ik had dit topic nog niet gezien en Danny vroeg aan mij de vraag van dit topic. k gaf hem mijn beredenering (lijkt wel op die van jouw Bert maar hij was iets anders) en hij heeft zijn beredenering toch neergezet Idea
danny

BerichtGeplaatst: Ma 14 Okt 2002, 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

MADdie86 schreef:
danny schreef:

groeten danny

Danny je hebt toch MSN ? toch maar voortaan naar mij luisteren Laughing

Voor de rest die niet snapt wat ik bedoel, ik had dit topic nog niet gezien en Danny vroeg aan mij de vraag van dit topic. k gaf hem mijn beredenering (lijkt wel op die van jouw Bert maar hij was iets anders) en hij heeft zijn beredenering toch neergezet Idea

lol!!! Very Happy ik ben erg eigenwijs!!! maar jij wist het ook niet zeker op msn. dus ik denk ik zet het neer is het niet goed dan komt er wel reactie. en dat is dus gebeurt. Very Happy

danny
KM
Gast

BerichtGeplaatst: Zo 17 Nov 2002, 2:18    Onderwerp: Re: prblemen over serie schakeling Reageer met quote

ron schreef:

alvast bedankt

Bij serie schakeling van LED's lkrijgen beide LEDs dezelfde stroom, alleen moet je tweemaal de spanningsval voorzien.
Bij parallel schakeling krijgen ze precies dezelfde spanning, door exemplaar spreiding kan de stroom gaan verschillen soms totdat één LED bijna dooft.
Zeker bij verschillende kleuren LED's is parallel schakeling niet bruikbaar.

Leds plaats je het beste in serie.

mvg,
KM
visit http://home.tiscali.be/kurt.moerman/
Naar boven
deming
Gast

BerichtGeplaatst: Wo 20 Nov 2002, 14:41    Onderwerp: de leds in serie Reageer met quote

leds zijn diodes dus plus/min 0.7 volt verlies bij meerdere leds in serie geschakelt krijgt de laatste led 0.7 volt maal aantal leds minder .. dacht ik teminste ....

dus 10 volt 5 leds in serie de 5 de led brandt dan nog maar op 7,2volt

dus gaat ie toch zwakker branden ..

maar dat is als een diode in sper.. nu weet ik niet uit mijn hoofd of een led licht geeft in sper of doorlaat richting ..
oops hehe..
Naar boven
MADdie86
Expert
Expert

BerichtGeplaatst: Wo 20 Nov 2002, 23:45    Onderwerp: Re: de leds in serie Reageer met quote

deming schreef:
leds zijn diodes dus plus/min 0.7 volt verlies bij meerdere leds in serie geschakelt krijgt de laatste led 0.7 volt maal aantal leds minder .. dacht ik teminste ....

dus 10 volt 5 leds in serie de 5 de led brandt dan nog maar op 7,2volt

dus gaat ie toch zwakker branden ..

maar dat is als een diode in sper.. nu weet ik niet uit mijn hoofd of een led licht geeft in sper of doorlaat richting ..
oops hehe..

LED's laat licht zien in doorlaat richting.
LED's laat rook zien in sper richting.
Altijd leuk om te weten Wink

Vraagje 2 Leds in serie en parallel met 2 andere LED's die in serie staan, werkt die brekening het zelfde als bij weerstanden ?
deming

BerichtGeplaatst: Zo 22 Dec 2002, 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

uhm... dat is een goede .. in principe werkt het hetzelfde ... maar met
LEDS heeft dat toch geen nut ..lijkt mij ?? of snap ik jouw vraag niet goed ??

Embarassed
harry
Gast

BerichtGeplaatst: Ma 17 Feb 2003, 16:44    Onderwerp: uitproberen Reageer met quote

gewoon uitproberen
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: Di 18 Feb 2003, 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zojuist deze stof op school gehad. Mijn natuurkundeleraar zei dit:
-Bij een serieschakeling is overal dezelfde stroomsterkte (A), maar de spanning (V) wordt eerlijk verdeeld.
-Bij een parallelschakeling wordt de stroomsterkte (A) verdeeld, de spanning (V) blijft gelijk.

Een parallelschakeling brand feller, maar gebruikt meer stroom.
Als je 3 lampjes hebt brand de parallelschakeling 9 keer feller.
Naar boven
electronic donckey
Gast

BerichtGeplaatst: Do 27 Feb 2003, 21:57    Onderwerp: Re: prblemen over serie schakeling Reageer met quote

danny schreef:
ron schreef:

alvast bedankt

ik weet het niet zeker hoor. maar ledjes zijn stroomgestuurd. dus als je ze parallel schakelt dan zullen ze zachter branden. omdat de stroom zicht verdeelt over de belastingen. dus als je ze in serie schakelt zullen ze allemaal even hard branden omdat er overal evenveel stroom loopt. ik hoop dat ik het goed heb.

succes

danny

het is juist andersom
Naar boven
RoBSki!

BerichtGeplaatst: Wo 30 Apr 2003, 23:20    Onderwerp: Re: prblemen over serie schakeling Reageer met quote

ron schreef:

alvast bedankt

Jep.
Het is vrij simpel, elke led heeft z'n eigen Uf (doorlaat/voorwaardse spanning, forward), die kun je meten met diode test met een multimeter.
In serie valt over elke LED de juiste spanning (een stroom gaat erdoorheen), parallel neemt de stroom de weg van de minste weerstand, dus je hebt kans dat er dan maar een tegelijk aan gaat (of ze moeten precies gelijk zijn, kans is klein) bij parallel zou je dus twee stromen moeten krijgen , alleen omdat er een niet geleidt gaat er maar een branden.

cu.
Naar boven
woude354

BerichtGeplaatst: Za 14 Jun 2003, 17:29    Onderwerp: led Reageer met quote

je kan ook gewoon een simpele voorschakeling weerstand gebruiken...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: