Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

step up/boost van 12-15v naar 20v bij 17A

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen
Auteur Bericht
bazzz

BerichtGeplaatst: Zo 30 Sep 2007, 12:56    Onderwerp: step up/boost van 12-15v naar 20v bij 17A Reageer met quote

Heeeey,

ik ben op zoek naar een step up/boost schakeling waarmee ik van 12 a 15volt iets van 20volt 17A kan maken. Nu is het probleem dat er alleen schakelingen bestaan die max 5A aan kunnen terwijl ik veel meer nodig heb. Ik wil namelijk meer vermogen uit een verwarmingselement gaan halen en daar dus iets van 300-350 watt inpompen. De ingangsspanning is helaas vastgelegd tussen de 12 en 15 volt waardoor ik wel een regelaar moet bouwen en anders een ander verwarmingselement kopen.

Nu heb ik (ook via andere forums) al een paar ideejen: een gewoon driver ic gebruiken en daar een zware fet achter+zware spoel+diode. Dit schijnt te kunnen ik heb alleen nog geen enkel geschikt ic kunnen vinden

en dan deze oplossing van Mat in 2004:
[img]images/broken_link.gif[/img]
als ik het goed begrijp maak je van de 24v DC een ac spanning en die transformeer je op. Zou dat ook voor mij mogelijk zijn? Of zijn dan de stromen weer te groot?

alle hulp is welkom!

EDIT: ik krijg allemaal broken link meldingen. ik verwijs dus naar dit topic
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mat Janssen
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Zo 30 Sep 2007, 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is ook mogelijk voor jouw op die manier. Je zult de trafo daarvoor moeten aanpassen.
Het kan ook met een stepup converter met een spoel alleen en zonder trafo hoor. Een MC34063A als stuuric zou zoiets al kunnen.
walkura

BerichtGeplaatst: Wo 21 Nov 2007, 15:41    Onderwerp: Reageer met quote

Wat jij omschrijft is een zogenaamde buckboost (step-up)schakeling .
Goedkoopst (maar kost je wat rekenwerk) zou een goedkope pwm regulator zijn zoals de sg3525 .
je gebruikt echter maar 1 output (max. dutycycle instellen op +-40%
(sorry zo is my dat ooit geleerd.)
Als je er het fijne van wil weten moet je eens proberen het boek switchmode powersupply's van Pressman te vinden .
Tevens zijn er plenty dedicated chips voor ,gewoon even googlen naar buckboost controller
Goodluck
Naar boven
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: