| Auteur |
Bericht |
tokesnugerd
|
Geplaatst: Vr 5 Feb 2010, 16:16 Onderwerp: Led's aan een atmega8 |
|
|
Dag allen
Ik ben bezig met een projectje waar ik
* 3 RGB leds (common -)
* 1 BI color led (common -)
* 2 ledstrips (parallel)
* 4 drukknoppen
aan 1 atmega 8 moet krijgen. Wat betreft de pinnen zou ik net moeten toekomen, maar mijn probleem zit hem eerder in de maximale stroom.
De atmega kan maximaal 300mA sourcen/sinken (en daar kan je best ruim onder blijven)
Momenteel kom ik aan zo'n (3*3*20 + 2*20) 220mA + de schakelstroompjes voor de ULN2803 (welke de strips schakelt) en de ingaande stroom van de knoppen (deze laatste 2 zijn verwaarloosbaar...)
Is die 220mA laag genoeg voor dit IC? Ik was even aan het kijken naar wat transistoren (ik heb hier BC557B en BC547B liggen), waarvan de eerste zou moeten kunnen dienen om de common kathode leds te schakelen. Maar mijn probleem zit hierbij: hoe moet ik deze transistoren als een schakelaar doen gedragen? Welke weerstand moet je hiervoor kiezen?
Tot slot nog: wat is de beste manier om een led minder fel te doen branden? gewoon een grotere weerstand ervoor plaatsen? Dat wilt dus ook zeggen dat de stroom die door de led loopt lager zal zijn, en dus ook deze in de microcontroller?
Alvast bedankt voor een antwoord!
|
|
| Naar boven |
|
Flupke

Geregistreerd op: 22-10-2005 Berichten: 802 Woonplaats: Wemmel België
|
Geplaatst: Vr 5 Feb 2010, 21:39 Onderwerp: Re: Led's aan een atmega8 |
|
|
Beest kan 40mA per poot aan. in totaal 300mA of het sterft.
Eerst wordt het warm en dan begint het stilletjes aan het programma slechter te doorlopen.
Zijn wel niet snel stuk
1.)Transistor in saturatie sturen. dus basis weerstand niet te groot nemen (Ib = Ic/hFE)
2.) Led mider fel ==>PWM beest heeft er 3 in hem
Veel knutsel plezier.
|
|
| Naar boven |
|
tokesnugerd
|
Geplaatst: Zo 7 Feb 2010, 1:31 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de info over de transistor Mijn lessen van vorig jaar zijn precies al wat verwaterd!
In ieder geval, ik heb gewoon zo groot mogelijke weerstanden genomen, waarbij de leds nog branden. Zo branden ze minder fel (ze moeten geen ganse ruimte verlichten, maar als verlichting voor knoppen dienen) en vragen ze een pak minder stroom!
Foto's volgen nog... ik heb al een mooie basis, nu nog mijn atmega8 van de arduino bootloader voorzien, want momenteel doet hij het niet zoals het moet!
|
|
| Naar boven |
|