Computergestuurde automatische versnellingsbak (modelbouw)

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
Stormbringer
Berichten: 3
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 18:35
Locatie: . .. .. .. .

Computergestuurde automatische versnellingsbak (modelbouw)

Bericht door Stormbringer »

Hallo,
Ik ben op zoek naar een programmeur die voor mij een chip of printplaat kan maken en programmeren.
Zelf ben ik veel meer van de mechanische kant en heb een volautomatische versnellingsbak voor de modelbouw wereld ontwikkeld. Vaak is het probleem in de modelbouw dat het vermogen van de motor (die in een FG, Marder, powerboot, race auto of wat dan ook, niet optimaal benut wordt.

Mijn ontwikkelde transmissie wordt aangedreven door de motor van het voertuig maar de elektromotor (die bovenop de transmissie is geplaatst) moet dmv een 'computer' bepalen hoe hoog de daadwerkelijke snelheid van de uitgaande as wordt.

Dus: voorbeeld, als een motor een max vermogen heeft bij 20000omw/min dat moet de computer bepalen met een toerenteller, dat deze motor altijd op de gewenste 20000 omw/min blijft. Door de elektromotor aan te sturen wordt de versnelling vertraagt of versneld.

Hopende op serieuze reacties. Want ik ben een leek op elektronisch gebied.
Hoe krijg ik een foto in mijn bericht?
Mvg
Wat niet kan, is nog niet uitgevonden...
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Leuk project. Is het een variomatic?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Stormbringer
Berichten: 3
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 18:35
Locatie: . .. .. .. .

Bericht door Stormbringer »

Het is zeker een leuk project. Een variomatic met duwbanden bestaat al een zeer geruime tijd en is dit zeker niet. dit project is echt nieuw en bestaat nog niet. Als alles gaat zoals ik het graag wil hebben dan zou dat een grote revolutie zijn in de gehele modelbouw wereld.

Bij de, tot op heden bekent zijnde vario's (v-snaar, duwband, schijven, traction fluid) is er altijd veel vermogen verlies door veel vrijving. Door mijn speciale constructie met tandwielen en lagers treed er veel minder vrijving op en is er geen slip.
Wat niet kan, is nog niet uitgevonden...
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Ok, ik heb je een mail gestuurd.

Je kunt een foto uploaden naar bijv. Tinipic.com en de link hier neerzetten.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
grasmanek94
Berichten: 1
Lid geworden op: di 3 jun 2014, 21:53
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door grasmanek94 »

Ik heb u ook een PB gestuurd, ik ben namelijk programmeur en natuurkundige.
Stormbringer
Berichten: 3
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 18:35
Locatie: . .. .. .. .

Bericht door Stormbringer »

Op dit forum is een hele discussie ontstaan maar werd helaas gesmoord door de moderator omdat het niet genoeg over elektronica ging... (http://www.circuitsonline.net/forum/view/119604).

Inmiddels ben ik een stuk verder, de elektromotor die er bovenop zat is vervallen en de transmissie wordt nu geregeld dmv een rem. de behuizing (met Solidworks ontworpen) verwacht ik over 14 dagen binnen te krijgen. Deze wordt 3d geprint.
Wat niet kan, is nog niet uitgevonden...
Sjacheraar
Berichten: 53
Lid geworden op: za 18 feb 2012, 13:56
Locatie: . .

Bericht door Sjacheraar »

Tegenwoordig hebben veel brussless motoren een terugkoppeling, dus het op toeren houden is niet zo'n probleem.....cruisecontrol.
Het maxium koppel meten is iets heel anders dan Volt x Ampere, daar heb je een dyno voor nog.
Het koppel wat op de uitgaande as staat (wielen ?) kan je niet zomaar aannemen dat het op bv 20.000 rpm van de motor is, al geeft de fabrikant dat op, daar zijn heel wat meer factoren die daarbij meespelen.
Persoonlijk zou ik voor een Eddy Current brake gaan als je de (nitro) motor op toeren wilt houden.
De Eddy Current brake meet het koppel en laat het gas regelen van de (nitro) motor.
Plaats reactie