220v testkastje

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
erik.blankers@home.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: za 2 mei 2020, 17:47
Locatie: Weert

220v testkastje

Bericht door erik.blankers@home.nl »

Ik heb een probleempje, ik heb een 220V apparaat tester gemaakt, zie foto’s

Het zit zo: wanneer ik een apparaat binnen krijg wat defect is wil ik deze eerst op mijn 220V testapparaat aansluiten en testen.
Daarvoor gebruik ik een 220V 60W gloeilamp in serie met het te testen apparaat.

Schakelaar in stand met lamp:
1e Wanneer de gloeilamp niet brand ; is er een kabelbreuk of apparaat staat niet aan of zekering van het te testen apparaat is defect.
2e Wanneer de lamp half brand kan het apparaat goed zijn
3e Wanneer de lamp fel brand kan er een sluiting zijn.

Schakelaar in stand zonder lamp:
Het te testen apparaat krijgt de volle 220V toegestuurd.

MAAR wat nou als ik in deze stand per ongeluk een kortgesloten apparaat aansluit: De thermische zekering 10A zou dan uit moeten gaan.
HELAAS in de praktijk gebeurde dat NIET, de groepenzekering 16 amp ( automaat) vloog eruit gevolg 1/4 huis zonder verlichting.

Nou is mijn vraag : is er ooit een el. zekering met thyristor ontworpen voor 220V die bv bij 10A of hogere belasting de handel uitschakelt??
Of zijn er 220V zekeringen ( geen draadzekering) die sneller werken??

Ik heb bij Elektuur gekeken dat waren allemaal laagspanningsbeveiligingen. Met transistor en thyristor.
In de boeken: Thyristoren en Triacs, Vermogensregeling, Netspanningselektronica vond ik ook niks

Heb jij nog een idee hoe ik dat kan maken????

In het gat van de thermische zekering zou een resetschakelaar gemonteerd kunnen worden.

bvd

erik blankers
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1881
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Je kunt deze netslaaf ombouwen tot elektronische zekering:
https://prosje.be/Projects/NetSlaaf.html
Bijlagen
NetSlaaf_Fig.png
NetSlaaf_Fig.png (29.22 KiB) 2413 keer bekeken
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie