clock input op 74HC93

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
Ronan1
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 3 jul 2020, 10:32
Locatie: Antwerpen

clock input op 74HC93

Bericht door Ronan1 »

Hallo iedereen,

Het is niet echt voor school of huiswerk, aangezien ik op mezelf wat elektronica aan het leren ben. Maar omdat ik nog een beginner ben, leek dit me wel het geschikte forum.

Wat ik probeer te doen, is een schakeling maken met 2 drukknoppen en een 7-digit display, waarbij de ene drukknop de teller met 1 verhoogt (en na 9 terug naar 0 gaat), en de andere drukknop de teller terug op 0 zet.

Ik heb de schakeling eerst in tinkercad gemaakt, en als ik de simulator daarvan start, werkt het zoals ik verwacht:

Afbeelding


Maar als ik het op mijn breadboard probeer na te maken, heb ik wat problemen met de clock input van de 74HC93 (datasheet: CD74HC93E)

Als ik de schakeling maak zoals hierboven, gaan er geen LEDs branden als ik de '+' knop gebruik, en gedraagt de 74HC93 zich alsof reset en clock0 altijd op high staan.

Tijdens het zoeken naar het probleem, heb ik gemerkt dat als ik de drukknoppen weg haal, en reset rechstreeks aansluit op GND, dat hij ineens heel snel begint te tellen als ik de draad aanraak die aangesloten is op clock0.
Zelfs als dat het geïsoleerde deel van de draad is, of als ik nog maar in de buurt ervan kom met mijn hand.
Ik heb zelfs eens geprobeerd om een 1 MegaOhm resistor aan te sluiten op clock0, en dan het andere einde van de resistor aan te raken met een houten stokje van 20 cm, en dat geeft ook hetzelfde resultaat!?

Wat is hier aan de hand? Als ik de datasheet juist interpreteer, zou de teller toch pas mogen verhogen als clock0 van high (min ergens tussen 1.5 en 3.15V) naar low gaat?

Ik heb het uiteindelijk werkend gekregen door ipv een tactile switch een schuifschakelaar te gebruiken voor de clock0 input die switcht tussen power en GND:

Afbeelding

Maar ik zou toch graag met drukknoppen willen werken. Enig idee hoe ik dat zou kunnen doen?

Alvast bedankt!

[edit: attachments toegevoegd omdat image thumbnails niet lijken te werken]
Bijlagen
Volledige schakeling die niet werkt op breadboard
Volledige schakeling die niet werkt op breadboard
teller_full.png (100.13 KiB) 10192 keer bekeken
Werkende schakeling met schuifknop
Werkende schakeling met schuifknop
teller_basic.png (56.82 KiB) 10192 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je met een schakelaartje naar de + schakelt, dan moet je aan die ingang een weerstand van 2k2 naar de 0 volt leggen zodat er een "0" aangeboden is als de schakelaar open is. Schakel ja naar de 0, dan die weerstand naar de + om de zwevende ingang hoog te maken. Begin hier eens mee.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

De ingangen hebben een negatieve puls nodig dus ze moeten met pull-up weerstandjes hoog gehouden worden.
Bij de reset ingangen is het net andersom, die moeten met pull-down weeerstandjes laag worden gehouden.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Ronan1
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 3 jul 2020, 10:32
Locatie: Antwerpen

Bericht door Ronan1 »

Bedankt voor de snelle antwoorden!

Als ik het goed begrijp, moet het dan worden zoals in deze bijlage?

Dat werkt inderdaad al veel beter, maar nu gebeurt het af en toe dat de teller met meer dan 1 verhoogt als ik op de knop druk..
Bijlagen
schakeling met extra weerstanden
schakeling met extra weerstanden
teller_basic_2.png (57.1 KiB) 10170 keer bekeken
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Ronan1
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 3 jul 2020, 10:32
Locatie: Antwerpen

Bericht door Ronan1 »

Ok bedankt, daarmee kom ik er wel :)
Plaats reactie