Momentcontact bij poweron

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
pimz3001
Berichten: 5
Lid geworden op: do 22 okt 2020, 17:22

Momentcontact bij poweron

Bericht door pimz3001 »

Hoi, M'n Fantec QB-35US3R RAID USB3.0 boxje heeft geen optie om na stroomuitval automagisch in te schakelen wanneer de stroom weer terug is, zoals de PC waar die aan hangt dat wel heeft. Ik moet dus handmatig de momentswitch even indrukken
Ik zoek nu een schakeling dat wanneer daar 12volt op komt te staan deze een relais eenmalig iets van krap een halve seconde bekrachtigd en dan weer af laat vallen, terwijl de 12v gewoon op de schakeling blijft staan. Idee is om deze dan parallel over de momentswitch heen te zetten.

Alvast dank voor het meedenken.

Groet,
Pim
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

neem een relaistje zet daarmee in serie een elco van b.v. 10uf, met parallel aan de elco een weerstand van 220Kohm. Dit relaistje zal dan even inkomen en weer afvallen bij opkomen van de 12 volt. De weerstand zorgt ervoor dat de elco weer ontladen wordt voor een volgende keer. En de waarde van deze weerstand is zo hoog dat het relaistje niet in blijft.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
pimz3001
Berichten: 5
Lid geworden op: do 22 okt 2020, 17:22

Bericht door pimz3001 »

Hoi Mat, Dank voor de snelle reactie! Ik ben alleen bang dat ik het niet goed doe, ben een noob op electronica gebied...

Bedoel je zoals op dit plaatje? Er gebeurt iig niets. Relais schakelt niet in. Ik meet ook geen spanning op de afgaande kant van de condensator (zowel met als zonder weerstand).
Bijlagen
moment-relais.jpg
moment-relais.jpg (10.93 KiB) 4366 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Mag ik de gegevens van het relaisspoeltje. De waardes van de componenten kunnen dan anders zijn. Je tekening is goed.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
pimz3001
Berichten: 5
Lid geworden op: do 22 okt 2020, 17:22

Bericht door pimz3001 »

Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Neem 470 uF en de weerstand mag naar 10Kohm. Wanneer de spanning opkomt is dat met een sprong of gaat het maar geleidelijk. Wanneer geleidelijk, dan zal de waarde van de condensator nog hoger moeten.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
pimz3001
Berichten: 5
Lid geworden op: do 22 okt 2020, 17:22

Bericht door pimz3001 »

Geweldig! Dat werkt precies zoals gewenst. :D

Ik snap alleen dan nog niet waarom het relais afvalt. Ik zou denken dat omdat er spanning op de elco blijft staan hij weer zou opladen en het relais opnieuw zou gaan bekrachtigen.
Als dat eenvoudig is uit te leggen, graag, maar als ik me daarvoor in de algemene electronica moet gaan verdiepen, moet je dat gewoon zeggen hoor... :)
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Is eigenlijk erg simpel. Bij geen spanning wordt de elko ontladen via de weerstand en is dus "leeg" Komt er spanning op dan wordt de elko in een keer geladen. De laadstroom die daarvoor nodig is laat ook het relaistje inkomen. Na verloop van tijd is de elko geladen en er loopt dan ook geen laadstroom meer. Geen stroom geen relaistje in. Gaat de spanning er weer af, dan wordt de elko weer netjes ontladen en de schakeling is weer klaar voor de volgende ronde.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
pimz3001
Berichten: 5
Lid geworden op: do 22 okt 2020, 17:22

Bericht door pimz3001 »

Ah ja zeg, precies andersom dan ik redeneerde.... Ik dacht dat het relais werd bekrachtigd door het ontladen van de condersator. Nu snap ik dat ie vol blijft zolang de stroom erop staat en er daardoor dus juist géén stroom meer op het relais staat.
Top! Dank voor de uitleg en weer wat geleerd :)
Plaats reactie