Voedingsapparaat

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Douwe41
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 25 apr 2021, 11:45

Voedingsapparaat

Bericht door Douwe41 »

L.s.,
Ik heb 50 jaar geleden een voedingsapparaat gebouwd in een munitiekist. Er waren drie regelbare uitgangen:
1_ 0 tot 30 volt gelijkstroom
2_ 0 tot 30 volt wisselstroom
3 0 tot 220 volt wisselstroom
Om de pluspool ook altijd op de rode aansluitpunten te hebben was het nodig om de pluspool van de randaarde stekker ook zo in het stopcontact te steken dat de pluspool in de fasepool van het stopcontact zat .
om daar zeker van te zijn waren er twee verklikkerlampjes ingebouwd : een groen en een rood lampje .Als de pluspool in de fase draad zat brandde het groene lampje, als de pluspool aan de nuldraad zat brandde het rode lampje zodat je wist dat je de stekker er andersom in moest steken.
Dit was geschakeld via de aarde draad van het stopcontact.
Maar sinds de invoering van de aardlekschakelaars werkte dat systeem niet meer : zodra je de stekker in het stopcontact stak sloeg de aardlekschakelaar uit.
Ik heb toen de aardleiding doorgeknipt, maar kon toen dus niet meer zien of de plus ook werkelijk plus was
Daar zoek ik nu een oplossing voor Ik heb een kleine minitrafo die van 220 - 4,5 volt maakt. Is er een schakeling denkbaar met LED ,s (rood en groen waaraan ik kan zien of de pluspool van de stekker ook werkelijk inde fase pool zit?

Douwe
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1881
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Je kunt een optocoupler nemen voor detectie of je de fase of nul te pakken hebt.
Als je zorgt dat er maar pakweg 1mA naar de o.c. loopt springt je aardlek niet.
Dus een grote weerstand in serie met de o.c. en een anti-parallel diode om de inwendige led te beschermen tegen de negatieve helft van de spanning.

Je sluit het aan tussen aarde en ingang.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je kunt ook een neon lampje (voor 230V) nemen om dit te testen, die gebruiken minder dan 1 mA.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Douwe41
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 25 apr 2021, 11:45

Bericht door Douwe41 »

hoi,
moet ik dan een verbinding maken tussen de min van mijn app. en de aarde aansluiting met daartussen dat neon lampje? zodat dat gaat branden als ik de stekker verkeerd in het stopcontact steek ?
mvg douwe
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je zet het neonlampje dat geschikt is voor 230 volt tussen de 0 en aarde. Wanneer het neonlampje aangaat, dan staat op de "nul" de fase. Je kunt ook 2 neon lampjes nemen. een op fase en aarde en nul en aarde, dan zou het fase lampje moeten branden en het nul lampje niet. Bij omgekeerd, dan de stekker draaien.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Douwe41
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 25 apr 2021, 11:45

Bericht door Douwe41 »

Mat Janssen schreef:Je zet het neonlampje dat geschikt is voor 230 volt tussen de 0 en aarde. Wanneer het neonlampje aangaat, dan staat op de "nul" de fase. Je kunt ook 2 neon lampjes nemen. een op fase en aarde en nul en aarde, dan zou het fase lampje moeten branden en het nul lampje niet. Bij omgekeerd, dan de stekker draaien.
Douwe41
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 25 apr 2021, 11:45

Bericht door Douwe41 »

is dit een goede neon lamp:
https://www.googleadservices.com/pagead ... RBw&adurl=
Er bestaan niet toevallig rode en groene neonlampjes?
mvg
douwe
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ja hoor er zijn neonlampjes die in een huisje zitten te koop en die hebben dan een rood of groen venstertje.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Douwe41
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 25 apr 2021, 11:45

Bericht door Douwe41 »

Fantastisch !! Hardstikke bedankt, het moet zo lukken de originele uiterllijk van het apparaat te behouden !
nogmaals dank
douwe
Plaats reactie