Rook uit de handvatverwarming

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
J. Blok
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 23 mei 2021, 12:46
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Rook uit de handvatverwarming

Bericht door J. Blok »

Hallo allen,

vandaag kwam er rook uit de controller van de handvatverwarming van mijn motor. Het knetterde ook even. Doet dus niks meer :cry: .
De boel er dus maar afgeschroefd en opengepeuterd.
Het probleem was meteen duidelijk: een componentje op de printplaat was helemaal verkoold en vervormd. ik heb dat er uit gekregen en het resterende slagveld staat op de foto.
De bovenkant van het componentje was er redelijk vanaf gekomen en de code die er op staat is nog leesbaar: BX31. Tot mijn verrassing zit er nog net zo'n onderdeeltje in de controller, iets naar boven. Deze is identiek aan het "slachtoffer" en dus ook voorzien van de code BX31. Ook dit staat op de foto.
Als ik google op BX31 krijg ik geen resultaten waar ik iets mee kan.

wat ik graag wil weten is of hier nog iets aan te doen valt of dat het hele spul ik de kliko kan:

* wat is dit onderdeeltje (voorzien van de code BX31)? Ik denk zelf dat het een diode is, maar ik kan daar niets over vinden.
* heeft het zin hier een vervangend onderdeeltje voor te zoeken of is waarschijnlijk de hele printplaat (of delen ervan) aan gort? Welk onderdeeltje zou dat moeten/kunnen zijn?
*waarom gaat zo'n onderdeeltje stuk?

Ik heb ervaring met het solderen op printplaten, dat gaat het probleem niet zijn.

Graag jullie mening.
Bijlagen
Controller
Controller
IMG_2562.jpg (204.88 KiB) 3460 keer bekeken
Het slagveld
Het slagveld
IMG_05.jpg (225.78 KiB) 3459 keer bekeken
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1881
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

De code is waarschijnlijk BX , dan zal het een TVS-diode zijn.
https://smd.yooneed.one/code4258.html

Heb je 'rommel' bovenop de voedingsspanning? Is de accu nog goed?

Werkt de schakeling nog?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
J. Blok
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 23 mei 2021, 12:46
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Bericht door J. Blok »

Goedemorgen,

Bedankt voor je reactie!
De suggestie dat het een TVS-diode is, heeft al erg geholpen. Ik heb de datasheet van je link bekeken en van de omschrijving snap ik (als absolute leek op dit gebied) helemaal niks, maar nu ik iets heb waarmee ik kan zoeken ben ik al veel verder.
Ik begrijp wat een tvs-diode doet en ik kom tot de conclusie dat het apparaatje het, in principe, ook zonder de diode zou moeten doen. Je bent dan alleen de bescherming kwijt.
Ik heb hem dus aangesloten op mijn accu-lader en wat blijkt? Het ding werkt gewoon!! De ledjes branden en ik heb aan de uitgangen die naar de handvatten gaan, gewoon ca. 12 volt gemeten.

Aan mij dus nu de vraag of ik er een nieuwe in ga zetten of dat ik het risico neem dat de hele controller op een dag affikt.
Ik neem aan dat zo’n diode wel bij Conrad te vinden is?

Qua “rommel”: de handvatverwarming is rechtstreeks op de accu aangesloten. Het enige dat verder nog op dit draadje zit is de + en de - van het klokje op het dashboard, die heb ik daar afgetapt. Het is een motor uit 2000 dus daar zit alleen de hoogst noodzakelijke elektronica op.

De accu lijkt prima. Hij doet z’n werk: de verlichting brandt goed en de motor doet verder geen gekke dingen.

Heel erg bedankt voor de inbreng! Super!
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1881
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Mooi dat het nog werkt!
Als je de BX opmeet met een schuifmaat kun je de behuizing opzoeken, wellicht is het DO214AC?
Dan kun je in die lijst kijken welke er overblijft. Die 22 Volt TVS?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
J. Blok
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 23 mei 2021, 12:46
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Bericht door J. Blok »

Wat leer ik weer veel :)
Ik heb het componentje met de schuifmaat gemeten en dan kom ik op ca. 4,5 x 2,5 mm (kon er niet echt goed bij). De DO214AC dus.
Daarnaar zoekend blijkt dat dus de aanduiding van de behuizing te zijn en dat zegt dus weinig over wat er in zit. Dat had ik niet meteen door :oops:
En dan blijkt er ineens van alles in te zitten. Dingetjes van rond de 5V maar ook van 400V en meer. Tja.... is dat boeiend voor een apparaat dat hooguit een keer 14 volt levert?
Ik kom dit tegen (zie foto). Is dit goed?

Vr.gr.
Bijlagen
A7747147-10DA-4D15-A037-2A3B607C2559.png
A7747147-10DA-4D15-A037-2A3B607C2559.png (359.27 KiB) 3419 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

20V lijkt me wel ok. Het is om componenten te beschermen, maar hoort bij normaal gebruik niet in geleiding te gaan.
Plaats reactie